40 tons elektriske lastbiler lige om hjørnet
I mange år har forventningen været, at elektriske lastbiler først er køreklar efter 2030. Men små elektriske lastbiler blev allerede serieproduceret og solgt i slutningen af 2019, og inden for de næste par år kan man købe stadigt større elektriske lastbiler med længere rækkevidde. Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling har en klar forventning om, at elektrificeringen af tunge køretøjer kommer til at accelerere de næste par år.
”Udviklingen inden for elektriske lastbiler er gået overraskende hurtigt. Det skyldes primært udviklingen i batteriteknologi og prisen på batterier – og det bliver kun billigere fra nu af,” siger Daria Rivin, rådgiver i Klima & Transport i Rådet for Grøn Omstilling.
Senest har verdens største lastbilproducent, Daimler Trucks, meddelt at de starter serieproduktion af en 40 tons elektrisk lastbil, der kan køre op til 500 km på batteriet, allerede i 2024. Med 500 km på batteriet vil en elektrisk lastbil kunne dække 99% af antallet af ture kørt i Danmark.
”Vi forventer at man med en elektrisk lastbil på 40 tons og 500 km på batteriet kan omstille rigtig meget inden 2030. Med vores relativt korte distancer i Danmark og køre-hviletidsbestemmelserne efter 4,5 time, vil det ofte ikke være nødvendigt med et større batteri,” siger Daria Rivin.
Allerede i dag kan en stor del af distributionskørsel køres med elektriske lastbiler. Supermarkedsgiganten COOP får deres første elektriske lastbil fra Scania til efteråret. El-lastbilen har en totalvægt på 27 tons med køling og kan køre op til 140 km på en opladning.
”Over halvdelen af alle lastbiler i Danmark er under 27 tons totalvægt. Det er derfor allerede i dag muligt, med nuværende køretøjer, at omstille mange distributionslastbiler i de større byer,” siger Daria Rivin.
Foruden etablering af nulemissionszoner i de største byer i Danmark, anbefaler Rådet for Grøn Omstilling bl.a. støtte til køb af elektriske lastbiler og etablering af en rådgivningstjeneste for chauffører og vognmænd, så de kan få hjælp til at udskifte de fossile lastbiler med elektriske.
Rådet for Grøn Omstilling forventer, at op mod halvdelen af alle lastbiler i Danmark vil være elektriske i 2030.