Klimarejsen til Folkemødet
Bornholm danner rammen om det årlige Folkemøde, og de mange besøgende behøver transport til, fra og rundt på øen. Kan rejsen til Folkemødet gøres grøn? Ja! Og det er vi i gang med
Når Bornholm hvert år i juni danner rammen for Folkemødet, samles mere end 100.000 mennesker i Allinge. Og det betyder meget mere transport i de dage. Både til og fra Bornholm og rundt mellem byerne på øen, hvilket alt i alt giver en større CO2-udledning i den periode.
Vi har sammen med forskellige aktører sat os for at gøre al transporten under Folkemødet så klimavenlig som mulig. Projektet ‘Klimarejsen til Folkemødet’ skal vise, hvad der er teknisk muligt, ved at demonstrere løsninger i forhold til grøn transport og udveksle ideer til, hvilken vej vi skal i fremtiden på større skala. Og så giver vi deltagerne på Folkemødet mulighed for at vælge grønt, når de skal bevæge sig rundt på øen.
I 2019 mundede projektet ud i aftaler med en række virksomheder. Det drejer sig om taxa-selskaber, der kører el- og brintbiler, delecykler, dele-elbiler, opstilling af midlertidige ladestandere og et fly på biobrændstoffer. Region Hovedstaden og Foreningen Folkemødet hjælper det hele godt på vej. Projektet viser, at man ved at samarbejde med lokale partnere, offentlige myndigheder og erhvervslivet kan rykke et godt stykke. Og det er der hårdt brug for, når det handler om transport.
Med alle dens biler, lastbiler, busser, tog og fly topper transportsektoren som den mest afhængige af fossile brændstoffer, og er en af de sektorer, der udleder mest CO2. Samtidig stiger transportsektorens udledning i modsætningen til andre sektorer. Så det gælder om at finde gode bæredygtige løsninger for at vende udviklingen.
I 2021 fortsætter vi med Klimarejsen til Folkemødet. Vi forventer at få omstillet alle de centrale transportmidler.
Projektets partnere i 2019-2020 var: Region Hovedstaden, Foreningen Folkemødet, SAS, Renault Danmark, Dantaxi, Donkey Republic, GoMore, LetsGo, Elbilforeningen, EON, og Clever.
Periode: 2019-2021
Finansiering: Region Hovedstaden har finansieret projektledelsen. De øvrige partnere har co-finansieret øvrige udgifter.