Kære klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen

Vi skriver til dig forud for dit næste møde i Ministerrådet den 27. juni 2022, hvor man drøfter revisionen af centrale direktiver og forordninger under Fit For 55-pakken. I den forbindelse vil Rådet for Grøn Omstilling gerne dele vores anbefalinger til EU’s energieffektivitetsdirektiv (EED), direktivet om vedvarende energi (RED) og direktivet om bygningers energimæssige ydeevne (EPBD).

Den Europæiske Union står over for en enestående mulighed for at gå i gang med en accelereret grøn omstilling af sit energisystem og undgå at bruge milliarder på fossile brændstoffer, som bl.a. finansierer den russiske krig i Ukraine.

EU-Kommissionens REPowerEU-plan giver vigtige incitamenter til at øge ambitionsniveauet for EED, RED og EPBD, hvilket vil bidrage til at nå Parisaftalens mål om 1,5 °C. Rådet for Grøn Omstilling anbefaler, at man griber muligheden for at øge fokus på energibesparelser og ren energi i den forbindelse. Dette skal sikre, at EU sætter fart på en mere ambitiøs energiomstillingsvej. De rigtige virkemidler kan hjælpe med at afvikle brugen af russisk gas inden 2025.

Derfor opfordrer vi til følgende:

1) Støtte til øgede energimål: Hurtig dekarbonisering af alle sektorer betyder fremme af energibesparelser og udrulning af vedvarende energi. EU’s energispareplan indeholder en række forslag, herunder mere ambitiøse energibesparelsesforpligtelser på tværs af sektorer. EU-Kommissionen foreslog yderligere at øge både EU’s bindende mål for energieffektivitet og vedvarende energi for 2030. Dette er et skridt fremad. De foreslåede mål er imidlertid ikke på linje med Parisaftalen, hvilket betyder, at vi skal opnå mindst 45 % energibesparelser og en andel på 50 % vedvarende energi inden 2030. Flere energibesparelser og en hurtig og ambitiøs udrulning af vedvarende energi er afgørende for både energisikkerheden og for at begrænse den globale opvarmning ved 1,5 °C.

Gennem RepowerEU vil EU-Kommissionen accelerere vedvarende energi ved bl.a. at fordoble kapaciteten af solceller inden 2025 og indføre krav til solceller på store, nye offentlige bygninger. RGO mener, at det er vigtigt at installere langt flere solceller både på større tage på offentlige og industribygninger, og frem for alt på bar mark. De er allerede omkostningseffektive alternativer til gas, og de kan installeres hurtigt. Samtidig bør medlemslandene opfordres til større udbygning for både havvind og landvind. Vi anbefaler, at der arbejdes for at hæve Kommissionens mål for både vind- og solenergi yderligere, så man kan fremskynde frigørelsen fra importen af russisk energi og undgå en fossil lock-in i en overgangsfase.

2) Strammere krav på bygningsområdet: Helt overordnet er det vores opfattelse, at der er behov for en stærkere regulering af bygningsområdet for at sikre, at målet om klimaneutralitet i 2050 kan realiseres. Bygningsdirektivet udgør rammen for denne regulering. Vi mener især, at det nye bygningsdirektiv skal styrkes på følgende områder:

  • Der skal indføres en regulering af den indlejrede klimapåvirkning og reduktion af CO2-udledninger, der hidrører fra byggematerialer, opførsel, renovering og nedrivning af bygninger.
  • Energieffektiviseringen af den eksisterende bygningsmasse skal accelereres, således at energiforbruget og CO2-udledninger forbundet med bygningsdriften reduceres hurtigere, og flere bygninger omfattes end foreslået.
  • VE-krav kan med fordel indtænkes på bygningsområdet, især ift. de største tagarealer og ved nybyggeri. Det er et vigtigt bidrag til klimaindsatsen, at der fremadrettet stilles krav til integration af solceller i kommunale og kommercielle bygninger og ved fremtidigt nybyggeri, så nye huse i EU i fremtiden designes og bygges til at være nul- eller plusenergihuse.
  • Kravene til de tekniske bygningsinstallationer skal skærpes, og herunder bør muligheden for et forbud mod brug af fossile brændsler samt biomasse udnyttes i Danmark. Se også punkt 4.

3) Udeluk ’low carbon’-kilder og fremskynd udbredelsen af vedvarende energi: Direktivet om vedvarende energi forfølger målet om at fremme vedvarende energikilder. Medlemsstaterne bør afholde sig fra at udvide direktivets anvendelsesområde ud over vedvarende energikilder til lavemission, dvs. fossile energikilder. Planlægning og kortlægning af de mest egnede områder er altafgørende for at udnytte det lokale potentiale for vedvarende energikilder. En hurtigere udbredelse af vind- og solenergi bør dog ikke ske på bekostning af beskyttelsen af biodiversiteten eller borgerinddragelse. EUKommissionens forslag energizoner og langt kortere behandlingstider, anbefaler vi, at energiministeren bakker op omkring. 

En bekymring hos RGO er, at krigen i Ukraine og REPowerEU kan udvande klimaambitioner ved at skabe ’lock-in’ til anden fossil infrastruktur såsom levetidsforlængelse af kulkraftværker og opsætning af nye LNG-terminaler i europæiske havne. Vi kan havne i en situation, hvor CO2-reduktionerne forbundet med REPowerEU er begrænsede, fordi det vil føre til konvertering fra naturgas til kul eller anden naturgas. Kommissionens forslag om at investere i både nye gasledninger og -terminaler (til flydende LNG-gas) er hverken en sikker, hurtig eller holdbar løsning på EU’s afhængighed af russisk gas og vil gøre det endnu sværere at nå vores forpligtelser i Parisaftalen. Mere ambitiøse målsætninger for opskalering med vedvarende energi og højere mål om energieffektivisering kan, sikre, at EU-landene kan undgå en ny fossil lock-in.

4) Bak op om udfasningen af fossile fyr i Danmark og EU. I EU-Kommissionens REPowerEUplan foreslås en slutdato for fossile fyr på markedet i 2029. Rådet for Grøn Omstilling byder forslaget velkomment, men mener at Danmark kan gå foran og sætte en slutdato for salg af fossile fyr i Danmark før 2023. Derudover bør olie, kul og gas være ude af den danske varmeforsyning senest i 2027. Danmark er bedre stillet end mange andre medlemslande og bør derfor gå forrest.

REPowerEU-pakken bør være retningsgivende for en mere ambitiøs klima- og energipakke i “Fit for 55”.

Du har mulighed for på ministerrådsmødet at sikre Danmarks position som foregangsland ved at øge ambitionsniveauet i RED, EED og EPBD. En indsats i forbindelse med disse centrale sager vil ikke blot reducere CO2-emissionerne hurtigere og mere effektivt, men også være til stor gavn for det europæiske samfund gennem skabelsen af kvalitetsjob og øget energisikkerhed. 

Venlig hilsen
Rådet for Grøn Omstilling