Virksomheder køber markant flere fossilbiler end private – særligt i Danmark
En ny undersøgelse fra den europæiske miljøorganisation Transport & Environment viser, at virksomheders køb af biler er markant mere klimabelastende end privates køb af biler. Virksomhederne køber generelt tungere, mindre energieffektive og mere klimabelastende biler. Rådet for Grøn Omstilling vil stille krav til de store flådeejere i EU
Mens private i Danmark i 53,1 % af tilfældene valgte en elbil i 2023, var det kun 26,1 % af virksomhedernes bilkøb. Kigger man på klimabelastningen fra alle nye biler solgt i Danmark i 2023, står virksomheders biler for hele 87 % af klimabelastningen. Selvom billedet er det samme i hele Europa, er Danmark landet med den største afstand mellem firmaer og privates køb. Det får nu Rådet for Grøn Omstilling til at anbefale krav til de virksomheder i EU, der ejer mere end 100 biler.
”Det er utrolig glædeligt at private virkelig har taget elbiler til sig, men det er bekymrende at de store flådeejere massivt trækker salget ned. Derfor er det på tide at sikre at de store virksomheder også tager ansvar for den grønne omstilling i Europa,” siger Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.
Konkret foreslår Rådet for Grøn Omstilling at de helt store flådeejere som for eksempel leasingselskaber fra 2030 kun må købe 100 % nulemissionsbiler. Det vil skabe en hurtigere grøn omstilling af vejtransporten og betyde, at der i EU vil være 6,5 millioner flere elbiler på vejene i 2030.
”De store flådeejeres køb af biler har stor betydning for hvilke billige brugtbiler, der er til rådighed for danskerne, da de typisk sælges videre efter 3-4 år. Et øget salg af elbiler til de kommercielle flåder vil derfor også betyde at flere danskere får mulighed for at købe en brugt elbil, så en større andel af danskerne får mulighed for at køre uden forbrændingsmotor,” siger Jeppe Juul.
Forslaget vil medføre, at der på europæisk niveau vil være mere end 8 millioner flere brugte elbiler på de europæiske veje i 2035. Han understreger at krav til de store flåder på mange måder også er industripolitik.
”De europæiske bilproducenter er truet af blandt andet kinesiske producenter, når det kommer til elbiler på det europæiske marked. Når virksomheder køber biler, har de til gengæld en kraftig præference for at købe europæiske biler. Derfor vil krav til de større flåder ikke bare være en fordel for klimaet, men også for den europæiske bilindustri,” slutter Jeppe Juul.
Generelt har de europæiske producenter en markant højere markedsandel blandt virksomheders biler end privates, og fx sælger Volkswagen 70% af deres biler til virksomheder.
Krav til de større flådeejere vil også gøre det nemmere for bilproducenterne at nå deres mål. EU-Kommissionen har i øjeblikket en høring om grønnere virksomhedsflåder, der kan føre til fremtidige krav til flådeejer.
Find rapporten her.