Eldrup-kommissionen fejler i forhold til klimaet
Personbiler udgør omtrent 60% af vejtransportsektorens CO2-udledning. For at undgå for højt provenutab ved omstillingen til elektriske biler, blev Eldrup-kommissionen i 2019 sat til at undersøge afgiftsomlægninger for personbiler. I dag har Eldrup-kommissionen fremlagt deres anbefalinger til, hvordan vi kan få flere elbiler på vejene, uden at statskassen mister penge. Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling er skuffede over Kommissionens manglende fokus på udfasning af fossile biler.
”Eldrup-kommissionen har foreslået en afgiftsomlægning af personbiler. Men har fejlet i forhold til at komme med et forslag til grøn omstilling af transportsektoren. Det er ærlig talt skuffende, at vi har ventet i 1,5 år på så lidt,” siger Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
Kommissionen anbefaler en afgiftsmodel, der forventes at give 750.000 elbiler på vejene i 2030 og en CO2-besparelse på 0,9 million tons. Rådet for Grøn Omstilling mener, at CO2-besparelsen er urimelig lille, og at det ensidige fokus på antallet af elbiler, grundlæggende er fejlagtigt.
”Klimaet har brug for en anden form for ambition, end den der lægges op til i rapporten. Klimaet er ligeglad med, hvor mange elbiler, der er i Danmark. Det er antallet af fossilbiler på vejene, der er problemet. Derfor burde Kommissionen have lagt mere vægt på udfasning af fossile biler frem mod 2030 i deres fire konkrete afgiftsmodeller,” siger Jeppe Juul.
Grunden til at Kommissionen fravælger en mere ambitiøs anbefaling på 1 million elbiler i 2030, skyldes de samfundsøkonomiske omkostninger, også kaldet skyggeprisen.
”Det kan ikke være rigtigt, at skyggeprisen pr. ton CO2 tillægges så stor værdi i Kommissionens anbefalinger. Skyggepriser kan ikke længere bruges som en undskyldning for ikke at lave grøn omstilling af transportsektoren – den tid er vi for længst forbi. Det skal være markant dyrere at forurene og belaste klimaet. Og derfor også at køre i fossile biler frem til 2030,” siger Jeppe Juul.
Rådet for Grøn Omstilling glæder sig dog over flere af de konkrete elementer, der foreslås af Kommissionen. Særligt indførslen af vejbeskatning, mener organisationen peger fremad.
”Vi har brug for at rykke en større del af beskatningen fra køb af biler over på brug af biler, altså driften. Det er primært i driftsfasen biler forurener. Så det er positivt at se, at Kommissionen har fokus på vejbeskatning – også for udenlandske køretøjer. Samtidig er det også glædeligt med et stort fokus på salg af de mindre elbiler, så flere danskere kan få glæde af elbilerne,” siger Jeppe Juul.
Rådet for Grøn Omstilling mener, at det bør være et politisk mål at der højst er 1.500.000 fossilbiler på vejene i 2030 – ikke nødvendigvis hvor mange elbiler der er på vejene i 2030.