Forbud mod nye fossilbiler i 2035 er et kæmpe fremskridt
EU-Kommissionen foreslår et forbud mod at sælge nye fossile biler i 2035. Det vækker stor begejstring hos miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling, der kalder det en kæmpe sejr, men dog også mener at kravene til nye biler bør skærpes yderligere i 2025 og 2030 end der lægges op til.
Det er et kæmpe fremskridt at EU-Kommissionen vil forbyde salg af nye fossile biler fra 2035! Det mener miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.
”Det er en kæmpe sejr og utrolig vigtigt at vi nu i EU vil forbyde fossilbiler. Det kommer til at betyde meget for EU’s klimabelastning og sender samtidig et meget vigtigt signal til resten af verden”, siger Daria Rivin, rådgiver i klima og transport i Rådet for Grøn Omstilling.
Ros til regeringen
Forslaget fra Kommissionen passer godt sammen med at Danmark vil forbyde salg af nye rene fossilbiler fra 2030, og plug-in hybridbiler fra 2035.
”Den danske regering skal have stor ros for, sammen med andre lande, at have lagt pres på Kommissionen for at komme med dette forslag. Danmark har været med til at vise vejen og har haft held med at lave en alliance med en række andre lande, der virkelig har båret frugt”, siger Daria Rivin.
Brug for yderligere skærpelser
Selvom Kommissionen har foreslået at skærpe CO2-kravene til nye biler til at reducere CO2-udledningen med 55 % i 2030, er det ifølge Daria Rivin ikke nok:
”Når man snakker om klima er det vigtigste hvor meget CO2, der samlet set bliver udledt, og ikke bare udledningen i et bestemt år. Derfor betyder det meget hvor hurtigt vi får indfaset elbiler frem mod 2030, og af samme grund bør målet i 2025 skærpes til 25 % ligesom der bør være et mål på 40 % i 2027 og et krav om 65 % i 2030”, siger Daria Rivin.
Hun understreger at elbiler bliver billigere at producere end fossilbiler inden 2026, og at elbiler samtidig allerede er billigere i drift.
”Personbiler står for 12 % af EU’s CO2-udledning og vi får flere og flere biler. Derfor er det vigtigt at vi mindsker antallet af biler, og hurtigt får udskiftet fossil-biler med elbiler”, siger Daria Rivin.
EU-Kommissionens forslag skal nu behandles af Europa-Parlamentet og EU’s Ministerråd før det bliver til endelig EU-lovgivning.