Absurd at Kommissionen vil udvande CO2-krav til ny biler
EU-kommissionen vil svække det mål der er opstillet i 2025 for CO2-krav til nye biler ved at forsinke hvornår målet reelt skal nås. Der er absurd mener miljøorganisationen Rådet for Grøn omstilling
Forslaget kommer efter massivt pres fra bilindustrien og er tænkt som en gave til bilindustrien. Men i Rådet for Grøn omstilling mener man, at der er tale om et stort selvmål.
”Det er absurd, at foreslå at ændre et mål, der allerede er trådt i kraft og når alt tyder på at branchen godt kan nå målet. Og det er grundlæggende i modstrid med både branchens og EU strategiske interesser”, siger Jeppe Juul, Transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.
Han understreger også, at det skaber betydelig usikkerhed på et marked når der kommer et sådant forslag, der så senere skal forhandles med både EU-Parlamentet og EU’s medlemslande.
”Målet har været kendt i 8 år, og når man kigger på salget i Europa, de modeller og priser der kommer, og producenternes egne udmeldinger tyder alt på at de samlet set godt kan nå målene. Men de foretrækker kortsigtet høj profit, i stedet for virkelig at lægge sig i selen for at kunne konkurrere med USA og Kina. Dermed skader de både deres egne og EU’s strategiske interesser”, siger Jeppe juul.
EU’s mål kræver at nye biler i 2025 har 15% mindre CO2-udledning end i 2020/21.
EUs transportsektor står for omkring 2/3 af EU’s olieforbrug. Og mens private husholdninger i Danmark køber 80% elbiler når der købes nye biler er situationen anderledes i størstedelen af Europa hvor salget af fossilbiler stadig er meget stort.
”Det er ikke et tilfælde, at kineserne satser på en hurtig elektrificering af deres vejtransport. Ligesom EU er de fuldstændig afhængig af olieimport. Men i Kina var andelen af elbiler dobbelt så stor som i EU. Nu vil EU-Kommissionen så hjælpe både Europa ag bilindustrien med at komme endnu mere bagud, mens de europæiske forbrugere i stigende omfang overlades til at købe kinesiske elbiler.
Særligt i dette lys giver EU-Kommissionens forslag ingen mening ifølge Jeppe Juul:
”Vi vinder ikke ved at sænke hastigheden og slække på kravene der skal sikre en globalt kompetetiv europæiske bilindustri og sænke hastigheden i at komme væk fra vores dybe afhængighed af fossil olie, der er en trussel mod vores kontinents sikkerhed”.
EU-Kommissionens forslag skal ny formelt set fremsættes og behandles af EU’s Ministerråd og EU-Parlamentet.

