Danmark er nu klar til ambitiøse nulemissionszoner!
Tirsdag har folketinget vedtaget, at kommunerne nu kan oprette en nul-emmissionszone hvor der som udgangspunkt kun er adgang for biler uden udstødningsrør. Det er et stort fremskridt i forhold til renere luft og mindre støj i byerne, samtidig med at det fremmer en grøn omstilling af køretøjerne
Det er en længe ventet gave til københavnere, aarhusianere og beboere i andre større danske byer, der nu falder på plads op mod jul. Sådan beskriver Christian Rohmann, transportrådgiver i Rådet for grøn omstilling den lov, der netop er vedtaget, og som giver kommunerne mulighed for at indføre nul-emissionszoner.
Hvordan disse nul-emissionszoner kommer til at se ud, er op til hver enkelt by. Men én ting er sikkert: Kommunalpolitikerne får mulighed for at ændre byen, så den bliver renere og mindre støjende.
“Endelig kan danske byer sige farvel til den mest forurenende transport der, hvor vi bor, arbejder og færdes,” siger Christian Rohmann, transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, og fortsætter: “Det her er banebrydende og kan kun blive et kæmpe plus i vores bestræbelser på at skabe grønnere og mere behagelige byer.”
Loven er nu i hus, og så snart bekendtgørelsen lander, kan kommunerne kaste sig over planlægningen af deres nul-emissionszoner. Alle brugere af byen får et fair varsel inden zonen indføres.
“Vi håber, at kommunerne griber chancen og bliver ambitiøse i planlægningen af deres zone. Jo større, desto bedre. Loven giver også mulighed for at få busser og lette lastbiler under 12 tons inkluderet, så det må vi håbe, at politikerne prioriterer. Det kan virkelig gøre en forskel for hele byen og mindske sygdom og dødsfald relateret til støj- og luftforurening,” tilføjer Christian Rohmann.
Rådet for Grøn Omstilling er ret positive overfor de nye muligheder, men undrer sig dog over, at lastbiler og busser over 12 tons ikke er omfattet af loven.
”Det virker som en misforståelse, i forhold til hvor langt vi er i en grønne omstilling af tunge køretøjer. Der er allerede et stort udvalg af el-lastbiler, og turistbusserne er så småt også ved at være på vej. Så vi forventer, at også de tunge køretøjer hurtigt omfattes,” slutter Christian Rohmann.
Nu har Christiansborg sendt bolden videre til de lokale politikere. Og det forventes at blive en af de nye muligheder, der kan blive et tema i kommunalvalgkampen.
Kontakt:
Christian Rohmann
Rådgiver, Grøn Transport
(+45)28356577
christianr@rgo.dk