Det skal ikke være gratis at køre i elbil – ellers tager vi hverken cyklen eller toget

20. juli 2020
Informations journalist forstår ikke, hvordan strøm både kan koste to kroner og otte øre. Det skyldes afgifter, der sikrer, at vi ikke sløser med elforbruget, samt forrentning af elnettet, der muliggør, at elbilerne kan lades, også når solen ikke skinner, skriver seniorkonsulent i Rådet for Grøn omstilling i dette debatindlæg

Debatindlæg bragt i Information den 20. juli 2020 af Christian Ege, seniorkonsulent for Rådet for Grøn Omstilling

Journalist Anders Fjordbak-Trier skriver den 16. juli om den alt for høje pris, man nogle gange skal betale for strøm til elbiler.

Der er helt sikkert noget at komme efter, når el til opladning kan koste op til otte kr/kWt. Men når journalisten sammenligner med, at han kunne købe overskudsstrøm fra sin fars solcelle for otte øre/kWt, er han ude på tynd is.

Når el normalt koster ca. to kr./kWt for almindelige forbrugere, skyldes det, at hovedparten af prisen er moms og elafgift. Det er rimeligt, fordi vi skal spare på el – også selv om en stadig større del af strømmen baseres på vind og sol. Ellers ville langt flere mennesker sløse med strømmen og for eksempel anskaffe terrassevarmere. Så ville elforbruget stige kraftigt, og så ville det tage længere tid at komme af med den sorte strøm.

Vi skal huske, at selv om vi snart kommer af med de sidste kulværker, har vi stadig mange biomassefyrede værker, som heller ikke er bæredygtige.

Ud over disse statsafgifter, så har vi et elnet, der sikrer, at vi alle kan få strøm, når og hvor vi har brug for det. Og Fjordbak-Trier vil næppe acceptere kun at kunne lade, når solen skinner. Dette net skal forrentes, og når Fjordbak-Triers far kun får de otte øre, er det – ud over afgifterne – også fordi, det ikke er ham, der betaler denne forrentning.

Jeg er enig i, at i disse år gælder det om at få benzin- og dieselbiler erstattet med elbiler, og så skal vi give fordelagtige vilkår til elbiler. Men det skal ikke være gratis at køre i elbil – der skal stadig være en motivation for at tage cyklen eller toget, når det er muligt.

Først og fremmest skal vi huske, at om nogle år, når elbilen er blevet den almindelige bil, så skal den også beskattes og betale almindelig elpris. Elbiler forårsager den samme trængsel og de samme bilulykker, og ved hastigheder over cirka 50 km i timen støjer de lige så meget som benzin- og dieselbiler på grund af dækstøjen.

Endelig giver overdreven brug af biler, også elbiler, samme mangel på motion med deraf følgende folkesygdomme.

For yderligere information:

Christian Ege

Seniorkonsulent

(+45) 2858 0698
christian@rgo.dk