Europa har en af verdens mest ambitiøse klimapolitikker med et netto-nul mål i 2050. Men efter vedtagelsen af USA’s nye industrilovgivning, Inflation Reduction Act (IRA), tilbage august 2022, risikerer Europa nu at potentialet for den grønne omstilling svækkes og dermed mister den grønne førertrøje. IRA har ændret spillereglerne for industripolitik, noget som hidtil er blevet nedprioriteret i Europa. Derfor er Europa sat under massivt pres, når det kommer til at tiltrække og bibeholde grønne virksomheder, såsom battericelleproducenter og elbilproducenter, der ellers er væsentlige komponenter til at sikre grøn omstilling i Europa. Over halvdelen af alle litium-ion-batterier på EU-markedet i 2022 var produceret i Europa. Derfor har forventningen været, at EU bliver verdens næststørste battericelleproducent ved udgangen af årtiet – noget der nu er stor usikkerhed omkring.

På få måneder er investeringer i batterifabrikker, nye miner og elektriske køretøjer vokset i Nordamerika på grund af IRA. For at fremme den grønne omstilling i USA bliver der med IRA blandt andet stillet krav om, at 40 % af batterimetallerne skal komme fra USA eller en af deres frihandelspartnere, og at halvdelen af alle batterikomponenter skal fremstilles i Nordamerika fra 2024 for at få fuldt skattefradrag for elbiler. Batteriforsyningskæden for en elbil vil modtage op til 50 USD i tilskud pr. kWh batteri eller over en tredjedel af de samlede batteriomkostninger i dag. I praksis betyder IRA, at udenlandske virksomheder kan vælge at flytte deres produktion og salg fra EU til USA, fordi statsstøttereglerne i USA er mere fordelagtige end i EU. Det kan potentielt sætte en kæp i hjulet på den grønne omstilling i Europa. Derfor er EU nødt til lave et politisk modsvar til IRA, så EU ikke står til at miste store investeringer i forsyningskæden til f.eks. batterier.

Hvad bør Europas reaktion være på USA’s Inflation Reduction Act?

Det er nødvendigt at strømline statsstøttereglerne i henholdsvis Europa og USA, med fokus på produktionsstøtte til elbiler, vedvarende energi og råvarevirksomheder, som er direkte ramt af IRA. Europa bør indføre en grøn forenkling af reglerne, så det går hurtigere at producere grønne teknologier, såsom batterianlæg, frem for fx et kulkraftværk, som i dag tager lige lang tid. Derfor er der behov for at fremskynde udviklingen af ægte europæisk grøn industripolitik; en såkaldt Europæisk Suverænitetsfond (ESF) på minimum 350 milliarder euro bør etableres som modsvar til IRA via fælles gældsudstedelse i EU. ESF bør fokusere på at opskalere ekspertise inden for vedvarende energi (ikke fossile brændstoffer!), elektromobilitet og grønne batteriforsyningskæder, dvs. målrette de sektorer, der er direkte berørt af statsstøttereglerne i USA.

Europæisk potentiale med batterier og kritiske råvarer

Der er et stort potentiale for at Europa kan blive delvis uafhængig og selvforsynende af blandt andet batterier og kritiske råvarer til brug i el-køretøjer og energilagring. Men det kræver en stærk og fremadskuende industripolitik, der tager hånd om de fremtidige udfordringer Europa står overfor.

Et vigtigt skridt: Critical Raw Materials Act

En vigtig komponent i forhold til at komme i mål, er udfaldet af Critical Raw Materials Act. Her bør der sættes et højt forsyningsmål inden 2030, understøttet af en liste over “strategiske projekter” (i overensstemmelse med høje sociale- og miljøstandarder). Der skal være særligt fokus på raffinering og forarbejdning, samt på skalering af den europæiske genanvendelseskapacitet og udvinding af metaller fra eksisterende mineaffaldspladser i hele Europa. Strategiske partnerskaber, især med asiatiske og afrikanske nationer, bør understøtte den globale dimension og hjælpe med at bringe højere ESG-standarder og ekspertise til det globale syd.

Ovenstående tekst er baseret på en rapport fra Transport & Environments: ‘A European Response to US IRA – How Europe can use its soft and financial powers to build a successful electric vehicle value chain’. Dette er Rådet for Grøn Omstillings oversatte og komprimerede version af resumeet.

Find vores notat og anbefalinger forneden.