Flere fossilbiler er en bombe under vores klimamål
Mens snakken går om elbiler i 2030, stiger antallet af fossilbiler samt mængden af CO2, som de udleder. Det skal der sættes en stopper for, mener Jeppe Juul.
Når man snakker om klima og transport, er en meget stor del af fokus på elbiler og mere præcist på, hvordan vi får hvor mange i 2030. Det er vigtigt.
Men i diskussionen bliver det næsten, som om det er elbilerne, der er problemet og ikke fossilbilerne, selvom det er deres udledning, der er det egentlige problem.
Og mens vi snakker om mål for elbiler i 2030, udvikler udledningen fra fossilbiler sig i en katastrofal retning forholdsvis ubemærket og indtil videre uden nogen form for politisk indgriben.
Antallet er fossilbiler stiger, og de nye biler udleder nu stadigt mere CO2 efter ellers at være gået ned i mange år. En ny bil i Danmark holder i gennemsnit cirka 15 år. Det vil sige, at for hver ny fossilbil, der sælges i dag, indbygger man i det store hele et fortsat fossilforbrug frem til 2034.
VLAK skyld i mere CO2-udledning
Udviklingen med stigende CO2-udledning fra nye biler er primært selvskabt gennem afgiftslettelser og ændringer fra den tidligere regering og senest hjulpet på vej af en markant stigning i salget af ofte tunge SUV’er.
Således er CO2-udledningen fra nye biler i Danmark gået fra at være 105 g/km i januar 2017 til hele 113 g/km i august 2019. En stigning på 7,4 procent.
Samtidig er antallet af personbiler i Danmark vokset med hele 64.400 på ét år. Godt hjulpet på vej af den tidligere regerings afgiftslettelse. Det er helt afgørende for at nå vores klimamål, at antallet af fossilbiler i Danmark hurtigt går ned, og at vi øjeblikkeligt får sat en stopper for nettotilvæksten, der er en bombe under vores klimamål.
Debatindlæg bragt i Altinget den 17. september 2019
Af Jeppe Juul, Transportpolitisk medarbejder, Rådet for Grøn Omstilling