Fly: Fokuser på realisering af 2030-målet og drop demonstrationsprojektet

10. december 2024

Det står nu klart, at den grønne indenrigsflyrute, der skulle være i Danmark fra 2025, ikke længere giver god mening. Derfor bør midlerne, der er afsat til dette demonstrationsprojekt, overføres. Det skal sikre, at al indenrigsflyvning i Danmark kan være grøn i 2030

En grøn indenrigsflyrute i Danmark fra 2025 skulle demonstrere, at det kan gøres inden at regeringens mål om at have grøn indenrigsflyvning i Danmark i 2030 skulle realiseres. Men det giver ifølge miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling ikke længere nogen mening.

”Grønne ambitioner er godt. Men som vi ser det, er den bedste vej frem at droppe demonstrationsprojektet og bruge midlerne på at sikre, at vi kan nå det egentlige mål om grøn indenrigsflyvning i 2030,” siger Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.

Da både 2030 målet og demonstrationsprojektet blev vedtaget, havde alle en forventning om, at man ville kunne flyve på dansk-producerede eFuels. Men er ifølge Jeppe Juul ikke virkeligheden.

”Det har vist sig sværere at komme i gang med de nye brændstoffer til fly end forventet, og hvis man skulle vælge alligevel delvist at gennemføre demonstrationsprojektet, vil man bruge en masse penge på noget, der fremviser meget lidt, samtidig med at man ikke vil kunne være sikker på, at 2030-målet kan realiseres,” siger Jeppe Juul.

Rådet for Grøn Omstilling anbefaler derfor, at pengene til demonstrationsprojektet overføres til at sikre, at de grønne brændstoffer er klar i 2030.

”Vi er langt bagefter i den grønne omstilling af luftfarten, men i Danmark har vi flere gode realistiske projekter, der kan levere de brændstoffer, vi har brug for til at kunne flyve grønnere i fremtiden. Men de har brug for en større sikkerhed, end den der er tilgængelig i dag for at kunne starte produktionen. Derfor er det vigtigt, at vi som samfund sikrer dette, og det vil være helt oplagt at bruge midlerne fra demonstrationsprojektet på dette,” siger Jeppe Juul.

Han understreger, at Danmark kan spille en vigtig rolle i den grønne omstilling af flyvning, men at demonstrationsprojektet i den form det kan realiseres i nu, ikke synes væsentligt i den forbindelse.

”En realisering af de danske efuels-projekter til luftfarten vil levere på de klimaløsninger verden har brug for fremadrettet. Og så vil vi have danske virksomheder i front med viden, knowhow og kvalificeret arbejdskraft, der er brug for i resten af verden,” slutter Jeppe Juul.

Endvidere anbefaler Rådet for Grøn Omstilling et storskala demonstrationsprojekt med renere flybrændstoffer i Københavns lufthavn, der skal undersøge, hvor meget man kan mindske luftforurening og klimaskadelige kondensstriber fra fly.

Det er nu op til Folketinget at beslutte kursen fremadrettet for den grønne omstilling af luftfart i Danmark.

Kontakt:

Alexander Bjørn Hansen

Rådgiver, Grøn Transport

(+45) 2261 2668
alexander@rgo.dk

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef

(+45) 3318 1948
jeppe@rgo.dk