Gaslastbiler hører ikke til i den grønne omstilling af den tunge transport
Lastbiler, der kører på gas og biogas, er i bedste fald en kortvarig og forurenende løsning, der forsinker udviklingen af CO2-neutrale lastbiler, skriver Daria Rivin og Jeppe Juul.
Debatindlæg bragt i Altinget Transport den 13. oktober 2021 af Daria Rivin, rådgiver i klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling og Jeppe Juul, seniorrådgiver i klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling
Mange transportvirksomheder har sat nogle ganske ambitiøse klimamål og står nu klar til at investere i den grønne omstilling af deres flåde. I fravær af politisk mod til at træffe teknologivalg for omstillingen af vejtransporten, vil vi her forklare, hvorfor vi ikke anbefaler, at vognmænd, kommuner og virksomheder investerer i gaslastbiler.
Vi vil også forklare, hvorfor det er på tide, at der i Danmark træffes teknologivalg, der reelt fremmer en grøn omstilling.
Gaslastbiler har en forbrændingsmotor med de karakteristika, der følger: Et enormt energitab i forbrændingen, motorstøj og luftforurening. Gaslastbiler sælges tit som ’ekstra rene’ lastbiler eller som et ’grønt’ alternativ. Men en ny on-road undersøgelse fra Transport & Environment viser, at LNG-lastbiler har mindst samme klimabelastning som diesel og ofte har en markant højere udledning af drivhusgasser (set over en 20-årig periode).
Selvom NOx-udledningen er lavere for gaslastbiler, udleder de alligevel 37 gange flere ultrafine partikler ved bykørsel, sammenlignet med diesel lastbiler. Disse ultrafine partikler er stærkt sundhedsskadelige, da de kan trænge ind i lungevæv og kan eksempelvis forårsage kræft. Det er altså en myte, at gaslastbiler er mere klimavenlige og bedre for luftforureningen end diesel lastbiler.
En investering i gaslastbiler vil føre til lock-in af et fossilt brændstof selv efter 2030 og potentielt langt efter.
Daria Rivin og Jeppe Juul, Rådgivere i Klima og Transport, Rådet for Grøn Omstilling
Problematisk og forsinkende løsning
Gaslastbiler bliver af de fleste anset som en midlertidig løsning, indtil nulemissionslastbilerne er klar til at overtage markedet. Særligt lastbilsælgere i Danmark promoverer køb af gaslastbiler for at opnå en mindre CO2-besparelse de næste par år.
Problemet er, at der de sidste ti år er blevet givet meget statsstøtte til gaslastbiler uden udsigter til, at de i nogen overskuelig fremtid bliver billigere og kan klare sig uden støtte i alle led. Modsat står elektriske lastbiler hurtigt til at blive billigere end diesel, selvom det er en relativt ny teknologi.
Der findes ikke midlertidige løsninger, når der skal opsættes nye dyre tankanlæg. Hvad der ikke bliver taget højde for er, at det tager omkring ti år – hvis ikke langt længere tid – at afskrive et tankanlæg til gas. Det betyder, at en investering i gaslastbiler vil føre til lock-in af et fossilt brændstof selv efter 2030 og potentielt langt efter.
Tværtimod, er hver en velmenende investering, en virksomhed laver i en gaslastbil, med til at forsinke den rigtige grønne omstilling til en teknologi, der ikke belaster klimaet og forurener lokalmiljøet: Nulemissions lastbiler. Det er derfor på ingen måde holdbart eller en grøn omstilling at satse på gaslastbiler. Det kunne det have været for ti år siden, men ikke nu.
Dyrere vejafgifter
Det burde i 2021 ikke være nødvendigt at uddybe, hvorfor fossilt gas ikke er en del af den grønne omstilling. Men virkeligheden er, at gaslastbiler sælges og promoveres som et grønt alternativ. Salg af gaslastbiler til danske vognmænd har dog primært været drevet af den tyske afgiftsfritagelse for vejafgifter for blandt andet gaslastbiler.
Men sidste år meddelte EU-Kommissionen ud, at denne afgiftsfritagelse er ulovlig og bør stoppes omgående, da gas er et fossilt brændstof og dermed er meningsløst at støtte.
I 2023/24 skal vejafgifter i EU CO2-differentieres. Det betyder, at gaslastbiler, og dermed også lastbiler, der bruger biogas som brændstof, højst kan få en afgiftsfritagelse mellem fem til 30 procent. Det betyder en ekstra omkostning på cirka en kroner per kilometer ved at køre gaslastbil i Tyskland, og det kan i praksis være med til at stoppe salget af gaslastbiler – også i Danmark.
Til sammenligning kan en el-lastbil eksempelvis afgiftsfritages op mod 100 procent frem mod 2025, og dernæst med op til 75 procent.
Dermed er den vigtigste driver for gaslastbiler væk, samtidig med at der fremover gives store fordele til nulemissionslastbiler.
Ved at bruge biogas til omstillingen af lastbiler vil det øge efterspørgslen af fossilt gas i andre sektorer og dermed forsinke omstillingen.
Daria Rivin og Jeppe Juul, Rådgivere i Klima og Transport, Rådet for Grøn Omstilling
Omstilling nu
I Danmark betaler vi mere end to milliarder kroner om året for at få produceret biogas. Det er vigtigt at få udfaset den fossile gas i gasnettet, men det er meningsløst at betale ekstra for at få biogas ind i transportsektoren.
Ved at bruge biogas til omstillingen af lastbiler vil det øge efterspørgslen af fossilt gas i andre sektorer og dermed forsinke omstillingen, både i transportsektoren og hos de eksisterende gaskunder.
Ingen køretøjer med forbrændingsmotor hører til i en grøn omstilling. Derfor kan gas og biogas ikke ses som en grøn omstilling af lastbiler, hverken nu eller i fremtiden.
Vi skal have omstillet den tunge transport så hurtigt og så effektivt som muligt. Det betyder dels, at vi ikke skal satse på midlertidige løsninger, der forsinker den reelle omstilling, og dels at vi skal investere seriøst i en hurtig omstilling til el-lastbiler i form af støtte til first-movers og ladeinfrastruktur.
Mange transportvirksomheder er klar. Klar til at lave omstillingen. Lad os gøre det rigtigt. Lad os gøre det nu.