Glæde over ambitiøs anbefaling fra Klimapartnerskabet for luftfart
Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling, glæder sig over anbefalingerne fra Klimapartnerskabet for luftfart, der nu er sendt til regeringen. Klimapartnerskabet anbefaler, at flyvning fra Danmark i 2030 skal udlede 30% mindre CO2, og at 30% af brændstoffet i 2030 skal være bæredygtigt og bl.a. være produceret af vindmøllestrøm
”Klimabelastningen fra flyvning er bare steget og steget i rigtigt mange år, uden der hverken på globalt eller EU-plan er gjort noget væsentligt for at hindre det. Derfor er det ekstra glædeligt, at der i branchen i Danmark er stor opbakning til seriøst at nedbringe flyvnings klimabelastning”, siger Jeppe Juul, seniorrådgiver indenfor Klima og Transport i Rådet for Grøn Omstilling.
Han hæfter sig særligt ved, at der skal iblandes 30% bæredygtige flybrændstoffer i 2030, brændstoffer der primært vil være såkaldte elektrofuels, der produceres ved hjælp af fx vindmøllestrøm.
”Grøn omstilling af flyvning betyder i praksis, at vi skal have erstattet fossile flybrændstoffer med bæredygtige brændstoffer lavet på vedvarende energi. Og 30 % iblanding af bæredygtige flybrændstoffer i 2030 er altså godt ambitiøst”, siger Jeppe Juul.
Han har selv været en del af Klimapartnerskabet for Rådet for Grøn Omstilling og har oplevet en meget positiv proces.
”Branchen har rykket sig utroligt meget indenfor de sidste 1½ år. Og selve arbejdet i Klimapartnerskabet har bare været med til at bestyrke alle i nødvendigheden i at der er brug klimahandling i forhold til flyvning nu. Det er derfor man ser så ambitiøse anbefalinger”, siger han.
Han understreger, at det er et særsyn at en national flybranche er så ambitiøs. Og at det er helt afgørende, at lande som Danmark er ambitiøse, udvikler løsningerne og viser vejen for resten af verden.