Grøn omstilling af fly – Vi mangler handling fra regeringen
Først offentliggjorde Klimapartnerskabet for luftfarten et forslag om at iblande 30 % elektrofuels i alt flybrændstof i 2030. Nu er der lavet et konkret partnerskab, der kan få det til at ske, bestående af blandt andet Ørsted, Københavns Lufthavne, Mærsk, DFDS og DSV Panalpina. Ifølge miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling er det nu reelt regeringen, der mangler for at få startet en grøn omstilling af flyvning.
”Danmark kan få den mest ambitiøse klimaregulering af fly verden, men det kræver at regeringen og et flertal i Folketinget handler nu”, siger Jeppe Juul, seniorrådgiver for klima og Transport i Rådet for Grøn Omstilling.
Rådet for Grøn Omstilling har igennem flere år arbejdet for at få erstattet fossilt jetfuel, med flybrændstoffer, der er såkaldte elektrofuels, lavet af CO2, vand, og el fra sol og vind. Et arbejde, der nu er meget tæt på at bære frugt.
”Der har manglet handling i forhold til flys klimabelastning i alt for mange år. Flyvning vil være en klimabelastning mange år endnu. Og det er stadig for billigt at flyve. Men med et krav om 30% elektrofuels i brændstoffet i 2030, vil Danmark seriøst starte den grønne omstilling af flyvning og tænde et håb om, at vi kan få flyvnings klimabelastning under kontrol. Ikke bare i Danmark, men i EU og i verden”, siger Jeppe Juul.
Han understreger, at der ikke er berettiget håb om, at FNs luftfartsorganisation ICAO, reelt vil nedbringe flyvnings klimabelastning, og at det er derfor er helt afgørende at EU træder i karakter – inspireret af medlemslande som Danmark.
”I Danmark har vi både viden og ressourcerne til at udvikle klima-løsninger, der kan bruges i resten af verden. Det er ikke kun et spørgsmål om, at få vores egen klimabelastning ned, men også om at tage ansvar for at det kan ske i hele verden”, siger Jeppe Juul.
Udover at kræve en iblanding af 30% elektrofuels i alt flybrændstof i Danmark i 2030 er det også vigtigt at få et mål for hvornår alt fossilt jetfuel skal være udskiftet i Danmark. Ligesom det er vigtigt, at få nedbragt den betydelige klimabelastning fra flyvning, der ikke skyldes CO2-udledning, men fx kondensstriber.
Rådet for Grøn Omstilling arbejder udover udskiftning af fossilt jetbrændstof til elektrofuels, også både i Danmark og i Bruxelles for af flyvning pålægges afgifter i samme omfang som på landjorden, fx i form af brændstofafgifter.