Nu er vejen banet for eltaxier

11. januar 2019
Et bredt politisk flertal (V, LA, K, S, DF, RV og SF) har indgået en aftale, som betyder at taxibranchen får tilgang til 300 taxibevillinger øremærkede nul-emissionskøretøjer. Aftalen vil betyde op til 100 el- og brinttaxier på vejen i 2019 og yderligere 200 i 2020. Det er godt nyt for klimaet og luftforureningen, mener miljøorganisationen Det Økologiske Råd og Dansk PersonTransport.

En ny undersøgelse foretaget for Det Økologiske Råd viser, at hele 79% af danskerne ville vælge en eltaxi, hvis de fik muligheden og det ikke kostede ekstra. Alligevel er der i dag meget få el-taxier på de danske veje i dag. Det vil den nye politiske aftale lave om på.

En taxi kører hver dag et antal km, som svarer til 6-8 personbiler – dvs. at den også udleder tilsvarende mængder af NOX, partikler og CO2. Derfor gør en el-taxi en stor forskel i forhold til en almindelig privatejet-elbil.

”Vi har længe arbejdet på at hjælpe taxibranchen over i nogle grønne biler og det er meget positivt, at folketinget nu også bakker op om arbejdet for en grøn omstilling i taxibranchen” siger transportpolitisk medarbejder i miljøorganisationen Det Økologiske Råd, Kathrine Fjendbo Jørgensen.

Region Hovedstaden, Lufthavnen, Københavns Kommune og Det Økologiske Råd har arbejdet med at bane vejen for grønne taxier via ladestandere dedikeret til eltaxier, prioriteret fremkørsel i lufthavnen og grønne udbud. Nu bliver tiltagene suppleret med en stor gulerod til taxibranchen i form af, at en stor del af de taxi-bevillinger, der ellers er svære at få adgang til, nu målrettes til nul-emissions-taxier.

”I regeringens Klima- og luftpakke var der lagt op til en del fine grønne tiltag, som skulle være med til at sende branchen i den rigtige retning. Nogle af tiltagene er nu blevet til virkelighed og det er enormt positivt og virkelige en god dag for både klimaet og luftkvalitet i byerne.” siger Kathrine Fjendbo Jørgensen.

Også Dansk PersonTransport er glade for aftalen.
”Det er rigtig fint, at folketinget giver dem, der gerne vil gå foran på den grønne dagsorden nogle fordele. Det er en god måde at belønne dem, der går i front med ny teknologi” siger Trine Wollenberg fra Dansk PersonTransport.

Taxierne er en del af den kollektive transport. De sikrer, at folk uden bil alligevel kan komme fra A til B, når cyklen eller bussen ikke er en mulighed. Men hvor der allerede er lagt planer for omstilling til el for både busser og tog, mangler omstillingen i taxibranchen. Det bliver nu lavet om.

Der findes ca. 4500 taxier i Danmark. Ca. 2500 af dem befinder sig i Københavnsområdet og er hver dag med til at gøre mobiliteten mere fleksibel, men også med til at øge luftforureningen i byerne. Luftforurening er ikke kun til gene for dem, der bor i byerne, men også for taxichaufførerne selv, der hver dag året rundt arbejder midt i et forurenet miljø.

Kontakt

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef

(+45) 3318 1948
jeppe@rgo.dk