Ny transport-aftale mellem staten og Regionerne får grønt lys af miljøorganisation
En ny klimasamarbejdsaftale mellem Transportministeriet og Regionerne får rosende ord med på vejen af miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling
”Det er en rigtig god aftale for klimaet, som der er indgået. Den baner vejen for at kollektiv transport i Danmark kan være CO2-neutral i 2030”, siger Jeppe Juul, seniorrådgiver inden for Klima og Transport i Rådet for Grøn Omstilling.
Aftalen betyder bl.a., at alle nye busser i den regionale bustrafik fra ca. 2021 skal være CO2-neutrale eller nul-emissionsbusser, som fx el-busser. 30% af al kørsel med rutebusser er regional.
”Vi opfordrer Regionerne til at fokusere på nul-emissionskøretøjer alle steder, hvor de kan. Løsninger hvor man bruger en forbrændingsmotor vil være midlertidige løsninger, der hurtigt kan blive dyrere, og som stadig vil bidrage til støj og luftforurening i byerne”, siger Jeppe Juul.
Selvom Rådet for Grøn Omstilling mener, at aftalen er ambitiøs, er der dog nogle områder, hvor aftalen kunne forbedres.
”Aftalen stiller krav om, at nye personbiler først skal være nul-emission fra 2025. Det virker lidt meningsløst at vente med dette, da Region Hovedstaden fx allerede har dette krav fra 2020”, siger Jeppe Juul.
Rådet for Grøn Omstilling arbejder for, at alle offentlige køretøjer skal omstilles til nul-emissionskøretøjer inden 2030.