Nye dieselbiler forurener markant mere end antaget

13. januar 2020
En ny undersøgelse viser at nye dieselbiler, der ellers markedsføres som særligt gode i forhold til luftforureningen, udleder markant flere partikler end antaget.

Det skyldes, at dieselbilernes partikelfiltre med mellemrum automatisk renses og i den forbindelse udleder op til 1000 gange flere partikler end under øvrig kørsel. Disse udledninger ignoreres i de officielle test, men blev de medtaget ville det betyde at grænseværdierne blev overskredet med mellem 32-115% i de undersøgte biler.

”Bilbranchen lader som om, at de nyeste dieselbiler nærmest renser luften i byerne. Sandheden er, at også de nyeste dieselbiler har en ganske betydelig luftforurening, og at dieselbiler stadig er et af hovedproblemerne i forhold til at nedbringe sundhedsskadelig luftforurening i byerne”, siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.

I forbindelse med rensningen af filtrene udledes også betydeligt med ultrafine partikler og ammoniak, der ikke er omfattet af grænseværdierne.

Mere end 45 millioner dieselbiler i Europa har disse partikelfiltre. I Danmark alene er der 467.000 dieselbiler med disse filtre. Det betyder at disse dieselfiltre renses 13.268.000 gange om året i Danmark.

De undersøgte biler er begge meget populære på det europæiske marked og er begge af typen Euro 6d-temp. Undersøgelsen er bestilt af den europæiske miljøorganisation Transport & Environment, og er udført af det uafhængige konsulentfirma Ricardo.

Læs mere om undersøgelsen klik her

For yderligere informationer kontakt:

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef

(+45) 3318 1948
jeppe@rgo.dk