Plug-in hybridbiler forurener reelt som fossilbiler

25. september 2020
En ny europæisk analyse af 20.000 plug-in hybridbiler, viser, at selv de mindst klimabelastende plug-in hybridbiler i praksis udleder 265 pct. mere CO2 end hvad bilproducenterne påstår. Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling opfordrer Regeringen til ikke at give afgiftsrabatter til plug-in hybridbiler, da de reelt bør sidestilles med fossilbiler.

Plug-in hybridbiler promoveres ofte som en type bil, der har fået det bedste fra to bilverdener: en forbrændingsmotor og et batteri. Bilproducenter sælger plug-in hybrider som et lavemissionskøretøj, fordi man kan veksle mellem at køre på el og fossilt brændstof.

Nu viser en analyse, foretaget af den europæiske miljøorganisation Transport & Environment, at plug-in hybridbiler i gennemsnit udleder 265 pct. mere CO2, end hvad der angives i salgsannoncerne fra bilproducenterne. Ydermere viser rapporten, at plug-in hybridbiler ofte har motoren tændt, selv når de kører på el. Det vil sige, at de i realiteten hverken kan betragtes som nulemission- eller lavemissionsbiler.  

”I virkeligheden er plug-in hybrider det værste fra to bilverdener: et lille batteri med kort rækkevidde og en forbrændingsmotor, der udleder CO2. Det er på rette tid, at myten om den bæredygtige hybridbil aflives. Der findes ikke nogen hybridbiler, heller ikke plug-in hybridbiler, der er klimavenlige. En plug-in hybridbil er tættere på at være en fossilbil end en elbil og bør behandles derefter,” siger Daria Rivin, rådgiver i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.

Rapportens beregninger viser, at en plug-in hybridbil over dens levetid udleder omtrent 28 tons CO2, hvor en benzin og diesel bil udleder hhv. 39 og 41 tons CO2. Til sammenligning udleder en elbil kun omtrent 3,8 tons CO2 over dens levetid, inkl. elforbrug.

Plug-in hybridbiler er i flere år blevet markedsført på en måde, som efter Rådet for Grøn Omstillings mening, er i modstrid med markedsføringsloven. Mange reklamer giver indtryk af, at plug-in hybriden reelt er en nulemissionsbil, der kun kører på strøm og ikke udleder CO2. Det er Rådet for Grøn Omstilling meget foruroliget over:

”Vi anbefaler på det kraftigste, at bilimportørerne og forhandlerne stopper den vildledende markedsføring af plug-in hybridbiler. Med den nuværende markedsføring bliver folk vildledt til at tro, at hybridbiler er en løsning på klimakrisen. Men vi skal have færre forurenende biler i Danmark, og det gælder også hybridbiler,” siger Daria Rivin.

En af udfordringerne ved plug-in hybridbiler er, at de som udgangspunkt skal lade hver dag i ca. fire timer, for at bruge batteriet optimalt. Til sammenligning lader en ny elbil i gennemsnit kun en til to gange om ugen, og kan lade fuldt op på fire timer, og kan ved hurtigladere lades op endnu hurtigere.  

”Plug-in hybrider er både langsommere til at lade og de optager unødigt længe pladsen ved offentligt tilgængelige ladestandere. Plug-in hybrider sælges som den fleksible løsning, men er i virkeligheden ret ufleksibel i forhold til en moderne elbil, der både kan køre længere og lade hurtigere,” siger Daria Rivin og fortsætter:

”Mange mennesker, der har haft et større kørselsbehov, har historisk været henvist til at købe plug-in hybridbiler på grund af elbilernes daværende begrænsede rækkevidde. Nu kan nye elbiler køre op til 600 km på batteriet og det overflødiggør dermed plug-in hybridbiler til næsten alle behov.”

Eldrup-kommissionen lægger op til at der gives betydelige afgiftsrabatter til plug-in hybridbiler, baseret på en vurdering af at batteri og benzin bruges lige meget.

”Den nye rapport modbeviser bl.a. grundlaget for Eldrup-kommissionens beregninger. Hvor der tidligere har været gættet på, hvor meget batteriet bliver brugt i plug-in hybridbiler, ved vi nu, at de stort set er lige så klimaskadende som almindelige fossilbiler. Det vil derfor være helt urimeligt at have særligt lave afgifter for plug-in hybridbiler eller at kalde dem lavemissionskøretøjer,” siger Daria Rivin.

Rådet for Grøn Omstilling forventer at Regeringens igangværende forhandlinger om fremtidens bilafgifter tager højde for den nye viden, som gives med rapporten.

Læs analysen fra Transport & Environment her

For yderligere information:

Daria Rivin

Seniorrådgiver, Transport

(+45) 3318 1936
daria@rgo.dk

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef

(+45) 3318 1948
jeppe@rgo.dk