Pressemeddelelse: Slut med nye fossile biler i EU fra 2035!

29. juni 2022
En historisk sejr for klimaet, kalder Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling beslutningen i EU's Ministerråd, om at nye fossile person- og varebiler ikke skal kunne sælges i EU fra 2035. Med beslutningen natten mellem tirsdag og onsdag tilslutter Ministerrådet sig den position, der allerede deles af både EU-Kommissionen og EU-Parlamentet. Så selvom de formelle forhandlinger udestår, er et forbud nu en realitet.

Det er en historisk sejr for klimaet og utrolig glædeligt, at der nu er enighed i EU om at udfase fossilbiler i 2035! Den fossile vejtransport står i dag for 15% af EU’s klimabelastning og et stop for nye biler i 2035 betyder at der vil være meget få fossile biler på vejene i 2050. Det sætter et stærkt eksempel for resten af verden”, siger Jeppe Juul, Seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling indenfor Klima og Transport.

Efter forarbejde fra Danmark og andre ambitiøse medlemslande fremlagde EU-Kommissionen for knap et år siden forslaget om en slutdato i 2035, der efterfølgende har fået opbakning fra EU-Parlamentet og nu også EU’s medlemslande i Ministerrådet. Der er ligeledes enighed om at nye biler i 2030 skal udlede 55% mindre CO2 end i 2021.

Accelererer antallet af elbiler

”Med mere end en halvering af CO2-udledningen fra nye biler indenfor 8 år, vil vi se en accelerering i antallet af solgte elbiler i takt med at bil-producenterne retter ind efter målet. Det er glædeligt nyt for de mange danskere, der i stigende grad efterspørger elbiler, men har svært ved at få lov til at købe dem, da udbuddet er stærkt begrænset”, siger Jeppe Juul.

Han understreger at der godt kan gå nogle år før det har effekt, da producenterne indtil videre har indrettet sig efter slappere mål. Samtidig forventer han at salget af Plugin-hybridbiler stort set vil ophøre indenfor et par år, da de ikke længere vil give meget mening for producenterne at producere.

”Fossilbiler vil lige så stille gå over i historien i takt med, at vi ser CO2-udledningen og luftforureningen gå ned, sammen med støjen fra biler i by-områder”, siger Jeppe Juul.

Danmark har spillet en stor rolle

”Danmark har spillet en meget aktiv rolle i forhold til dette historiske resultat. Regeringen har tidligt gået forrest sammen med et bredt flertal i Folketinget om en ambitiøs dansk position. De fleste danske Europa-parlamentarikere, har arbejdet aktivt for positionen i EU-parlamentet. Og danske embedsmænd har fået det til at ske. En fælles dansk indsats har bidraget til et stort resultat”, slutter Jeppe Juul.

Der skal nu formelt laves en aftale mellem EU-Parlamentet, EU-Kommissionen og EU’s Ministerråd i den såkaldte trialog, der forventes på plads til efteråret. Producenter, der årligt sælger mindre end 10.000 biler om året har fået et år ekstra, mens producenter med et salg på mindre end 1000 biler om året kan beholde forbrændingsmotoren, men skal køre på 100% eFuels.

For yderligere information:

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef

(+45) 3318 1948
jeppe@rgo.dk