Regeringen holder hånden over forurenende dieselbiler

30. november 2018
Regeringen har i samarbejde med Dansk Folkeparti besluttet at revidere kravene til hvilke køretøjer, der må køre i miljøzonerne. Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er langt fra imponerede. Mens der stilles krav til fx lastbiler og varebiler, har regeringen valgt ikke at stille nogen krav til personbiler.

”Det er absurd at regeringen kalder miljøzonerne up-to-date når man stadig ikke har stillet krav til det største problem, nemlig dieselbilerne. Reelt gør regeringen kun gør et kvarthjertet forsøg på at nedbringe den sundhedsskadelige luftforurening”, siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd.

Mens 250 ud af de 256 miljøzoner i EU alle stiller krav til personbiler, har regeringen valgt en anden vej for de 5 miljøzoner i Danmark.

”Regeringen og Dansk Folkeparti placerer Danmark sammen med de lande i Europa, der gør mindst for at mindske luftforureningen. Heldigvis tager de fleste andre lande i Europa i stigende grad luftforurening alvorligt, og vælger at beskytte borgernes sundhed mod primært diesel-forurening”, siger Jeppe Juul.

Det Økologiske Råd kritiserer også, at regeringen ikke har nogen initiativer for at stoppe den omfattende ulovlige chiptuning af særligt dieselbiler hvor luftrensningsudstyr slås fra.

Det Økologiske Råd vil fortsat arbejde for, at stærkt forurenende dieselbiler skal holdes ude af miljøzonerne. Hvert år dør mellem 3.400 og 5.400 danskere af luftforurening.

Kontakt

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef

(+45) 3318 1948
jeppe@rgo.dk