Regeringen undervurderer markant potentialet for elektriske lastbiler

29. september 2020
I regeringens offentliggjorte Klimaprogram 2030, beskrives udfordringer og potentialer i forhold til klimaløsninger til bl.a. tung transport frem mod 2030. Regeringen satser på 1. generations biobrændstoffer, biogas og P2X, men negligerer fuldstændigt potentialet for elektrificering af tung transport. Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling kalder det en historisk fejltagelse.

Mens regeringen med sit Klimaprogram viser, at en 70% reduktion af klimabelastningen i 2030 teoretisk er muligt, får programmet hård kritik for brugen af virkemidler på transportområdet – eller mangel på samme – særligt i forhold til tung transport.

”Det vil være en historisk fejltagelse ikke at udnytte nye teknologier, som elektrificering, til tung transport frem mod 2030. Elektrificering er den mest energieffektive løsning og kommer også til at være den billigste løsning,” siger Jeppe Juul, seniorrådgiver i Klima & Transport i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.

Mens den svenske regering netop har afsat 1 milliard svenske kroner til ladeinfrastruktur udelukkende til elektriske lastbiler, melder den danske regering ud i deres Klimaprogram 2030, at el-teknologien ikke er moden nok til at dække behovet for tung transport.

”Regeringen har tilsyneladende lavet et teknologivalg, som udelukkende fokuserer på brændstoffer. Fælles for 1. generations biobrændstoffer, P2X og biogas er, at de alle har en forbrændingsmotor og udleder CO2. Vi bør i stedet satse på nulemissionsteknologier som el og brint,” siger Jeppe Juul og fortsætter:

”Det er helt uforståeligt, at regeringen melder ud at elektrificering er en umoden teknologi i et 2030-perspektiv. De fleste lastbilproducenter har meldt ud, at de starter serieproduktion af elektriske lastbiler på 27 tons i 2022. Desuden regner flere lastbilproducenter med at elektriske lastbiler kommer til at stå for en større andel af lastbilsalget allerede i 2025,” siger Jeppe Juul.

I øjeblikket er der kun få mindre elektriske lastbiler på vejene i Danmark. Men store virksomheder som Arla og COOP har allerede købt større elektriske lastbiler og elektriske lastbiler forventes at spille en stor rolle ved distributionskørsel.

”Man kan spørge sig selv, hvorfor regeringen satser på P2X – en teknologi der, optimistisk set, først er klar i 2028, mens f.eks. verdens største lastbilproducent Daimler starter serieproduktion af 40 tons elektriske lastbiler, der kan køre 500 km på en opladning, allerede i 2024,” siger Jeppe Juul.

Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling vurderer, at det vil være muligt at elektrificere halvdelen af alle lastbiler i 2030.

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef

(+45) 3318 1948
jeppe@rgo.dk

Daria Rivin

Seniorrådgiver, Transport

(+45) 3318 1936
daria@rgo.dk