Store ændringer i den tunge vejtransport
Rådet for Grøn Omstilling er glade for den øgede støtte til lastbiler, men er bekymrede over den langsommere indfasning af vejafgiften til lastbiler.
I dag er der indgået en bred aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre om mere støtte til grøn omstilling af den tunge transport frem mod 2030. Foruden midler der var afsat på Finansloven for 2024, stammer de fra Deludmøntningen af den ”Grønne Fond”, der samlet set udgør ca. 5 milliarder kroner til at styrke klima-, miljø- og naturområdet.
Konkret vil regeringen hæve dieselafgiften med 50 øre pr. liter samtidig med, at der laves en langsommere og billigere indfasning af vejafgiften for lastbiler frem til 2028, hvor vejafgiften er helt indfaset. Her bliver der afsat 250 millioner kroner årligt fra 2025-2028 til at nedsætte den allerede vedtagne kilometerbaserede og CO2-differentierede vejafgift for lastbiler.
”Det er godt at vi begynder på at tilnærme den danske dieselafgift til den tyske, men det er unødvendigt at have en lavere vejbeskatning end den oprindeligt foreslåede, der i forvejen ligger betydeligt under tysk niveau,” siger Daria Rivin, Seniorrådgiver i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling, og fortsætter:
”Alt det der ikke findes reduktioner på i andre sektorer, såsom landbruget, skal findes i transportsektoren. Derfor er det helt afgørende, at vi med vejbeskatningen og dieselafgiften nu har nogle knapper vi kan skrue på, så det bliver billigere og mere attraktivt, at købe og køre grønt.”
Samtidig præsenterede regeringen også nye planer for støtte til lastbiler. Udover de 300 millioner kroner der var afsat på Finansloven for 2024, er der nu afsat yderligere 450 millioner kroner. De 750 millioner kroner skal specifikt gå til grøn omstilling og effektiviseringer af den tunge transport fra 2024-2030. Rammerne for udmøntningen er endnu ikke fastlagt.
”De samlede totalomkostninger for elektriske lastbiler kommer på sigt til at blive billigere end diesel, men indtil da er der behov for at accelerere elektrificeringen gennem støtteordninger specifikt til el-lastbiler,” siger Daria Rivin.
Rådet for Grøn Omstilling arbejder for en hurtig og bæredygtig omstilling af transportsektoren, både nationalt og i EU.