EU forlænger brugen af biobrændstoffer med regnskov på samvittigheden
I en vigtig opdatering af EU’s direktiv om vedvarende energi (VE-direktivet) har EU valgt kvantitet over kvalitet til skade for klima og biodiversitet.
Selvom det kan lyde positivt, at det reviderede VE-direktiv øger EU’s målsætning for brug af vedvarende energi i transportsektoren fra 14 pct. til 29 pct., betyder den manglende vilje til at udfase klimaskadelige biobrændstoffer, at et lavere mål havde været bedre for klimaet.
I de sidste såkaldte trialogforhandlinger blev Europa Parlamentets forslag om en hurtig udfasning af de mest klimaskadelige biobrændstoffer baseret på soja og palme-olie skudt ned af Kommissionen og EU-medlemslandene. Dermed kan brændstoffer, med en samlet klimabelastning op til 3 gange større end de fossile brændstoffer de skal erstatte, fortsat anvendes til at leve op til kravene om brug af grønne brændstoffer.
”EU’s virkelighedsfjerne afhængighed af klimaskadelige biobrændstoffer er tragedien uden ende. Afgrødebaserede brændstoffer fører til rydning af regnskov i en tid, hvor Amazonas allerede kan være på kanten af et kollaps, som vil sende chokbølger gennem det globale klimasystem. Rådet og Kommissionens manglende opbakning til det demokratisk valgte parlaments forslag om at udfase soja- og palmeolie hurtigst muligt, er intet mindre end en katastrofe for både klima og biodiversitet”, siger Rasmus Bjerring Larsen, klima- og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
Af positive resultater fastholdes loftet for brugen af afgrødebaserede biobrændstoffer på 2020-niveau, på trods af en massiv lobbyindsats fra biobrændstofbranchen, og det er forsat op til medlemslandene selv, om de vil benytte sig af klimaskadelige afgrødebaserede biobrændstoffer. Rådet for Grøn Omstilling opfordrer derfor regeringen til hurtigst muligt at opdatere regnereglerne for klimabelastningen af afgrødebaserede biobrændstoffer, som besluttet i aftalen om Grøn Omstilling af Vejtransporten fra 2020.
På sojaområdet bliver EU-Kommissionen nu pålagt at opdatere den delegerede retsakt om biobrændstoffer med høj klimabelastning i år. Angående palmeolie vil Kommissionen vurdere muligheden for at fremskynde udfasningsdatoen.
PtX, affaldsbaserede biobrændstoffer og e-mobilitet
Beslutningstagerne blev enige om et kombineret delmål på 5,5 % for affaldsbaserede biobrændstoffer og elektro-brændstoffer produceret fra PtX – såkaldte Renewable Fuels of Non-Biological Origin (RFNBO’er). Heraf skal minimum 1 % være elektro-brændstoffer, hvilket er et vigtigt skridt på vejen mod at decarbonisere luftfarten og skibsfarten. De øvrige 4,5 % vil dog kunne nås ved brug af affaldsbaserede biobrændstoffer, som risikerer at skabe en ubæredygtig efterspørgsel på begrænsede råvarer såsom skovbrugsrester (trætoppe, grene osv.).
Dertil er det positivt, at det reviderede VE-direktiv nu giver øget incitament til elektrificering af vejtransporten via en kreditmekanisme for grøn strøm elektricitet, som vil øge business-casen for offentlige ladestandere og e-mobilitet generelt.
Danmark har allerede udfaset brug af palme- og sojaolie til transportbrændstoffer.