EU indfører som de første i verden krav om grønne brændstoffer i flyvning

26. april 2023
Natten til onsdag blev der indgået en aftale i EU, der betyder et stigende krav om iblanding af grønne brændstoffer i flybrændstof. Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling kalder det en forsigtig god start, men at hastigheden bør speedes gevaldigt op af lande som Danmark.

I EU er der indgået en aftale omkring krav om brug grønne brændstoffer til fly. I Rådet for Grøn Omstilling kaldes det for en rigtig god nyhed, der dog skal ses i lyset af, at sektoren er langt bagefter.

”Det er helt afgørende at EU nu går forrest i den globale grønne omstilling af flyvning og får taget hul på en international sektor, der i årevis har undsluppet de fleste klimakrav”, siger Jeppe Juul, seniorrådgiver indenfor Klima og Transport i Rådet for Grøn Omstilling.

Krav om brug af eFuels

Han hæfter sig særligt ved kravet om brug af grønne eFuels, der er en forudsætning for at kunne omstille sektoren:

”Vi har brug for store mængder energi til at erstatte det fossile brændstof i flyvning. Og det, der kan skaleres bæredygtigt er den grønne strøm, der kan omdannes til jetfuel. Det kræver meget strøm, men er helt afgørende hvis vi skal kunne flyve i fremtiden.”, siger Jeppe Juul.

Det er en del af aftalen, at der fra 2030 skal iblandes 1,2 % eFuels i alt flybrændstof og 2 % fra 2032. Og selvom det er små tal, vurderer han at de vil få en stor betydning.

”Det er en meget spæd start på den grønne omstilling af flyvning. Men aftalen betyder at de virksomheder, der gerne vil producere de nye brændstoffer, nu har sikkerhed for, at der er et marked og nemmere kan overbevise deres investorer om at investere. Så selvom omstillingen går alt for langsomt, er det mest afgørende lige nu bare at få produktionen i gang”, siger Jeppe og fortsætter:

”EU sikrer nu et globalt marked, men der er meget lang vej til at vi har fået omstillet den globale luftfart. Derfor er det helt afgørende at lande som Danmark går forrest og sætter et markant højere ambitionsniveau end EU. Særligt i forhold til eFuels som vi i Danmark har nogle af de bedste forudsætninger for at få udviklet og produceret”, siger Jeppe Juul.

Biobrændstoffer af affald og rester

Samtidig stilles der krav om brug af rest- og affaldsbaserede biobrændstoffer, der får en mere blandet modtagelse.

”Biobrændstoffer, der er baseret på rester og affald er en begrænset ressource, der kun i begrænset omfang kan skaleres bæredygtigt og som kun kan bruges en gang. Og nogle af tilladte råvarer skaber risiko for andre negative klimaeffekter. Så i takt med elektriceringen af vejtransporten bør vi over tid stoppe brugen der, og fokusere de begrænsede biobrændstoffer til fly og skibe. Derudover bør kravene til hvilke råvarer, der kan bruges blive skærpet”, siger Jeppe Juul.

Mulighed for renere fossile brændstoffer

Som en ny ting åbnes der i aftalen også op for at stille krav om renere fossile fly-brændstoffer da brændstoffets renhed har stor betydning for den store indirekte klimabelastning der følger af dannelse af kondensstriber fra fly.

”Renere fossile brændstoffer kan på kort sigt mindske klimabelastningen fra fly ganske betydeligt, er det er derfor rigtigt glædeligt at EU nu åbner op for at regulere det. Men også her er der brug for at et land som Danmark går foran for at sikre hurtigere handling i EU og i resten af verden”, siger Jeppe Juul

Den politiske aftale skal nu godkendes af EU-Parlamentet og EU’s Ministerråd.

Kontakt

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef

(+45) 3318 1948
jeppe@rgo.dk