EU forbyder brug af palmeolie i dieselbiler i 2030
Som en del af en større aftale om vedvarende energi i EU, har EU i nat besluttet, at udfase brugen af palmeolie i biodiesel for helt at forbyde brugen i 2030. Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er begejstret. “Det er en stor sejr, at vi endelig får sat en stopper for brugen af palmeolie til biodiesel. Vi havde hellere set, at det var sket i morgen, men en udfasning frem mod 2030 er stadig ret godt,” siger Jeppe Juul, transportmedarbejder i Det Økologiske Råd. Brugen af palmeolie har store konsekvenser Undersøgelser viser, at den samlede udledning af CO2 er op til tre gange højere, når der bruges palmeolie i stedet for almindelig fossil diesel. Samtidig betyder den øgede efterspørgsel efter palmeolie, at der ryddes enorme arealer af regnskov og andre følsomme naturområder. “Brugen af palmeolie som brændstof i EU har været dybt skadelig for vores klima og miljø, samtidig med at det har haft store konsekvenser for de indfødte folk, der har boet i de områder, hvor produktionen foregår,” siger Jeppe Juul. I 2017 blev 51 pct. af den palmeolie EU importerer brugt til biodiesel og importeres fra lande som fx Indonesien, Columbia og Malaysia. Stop for bindende mål for fødevarebaserede biobrændstoffer Samtidig er det blevet besluttet, at de eksisterende krav om at iblande 1. generations biobrændstoffer nu bliver frivilligt for medlemslandene. Dermed kan Danmark helt stoppe med at bruge fx vegetabilske olier. “EU tager langt om længe det fornuftige skridt, at gå væk fra fødevarebaserede biobrændstoffer som e tvungent virkemiddel. Danmark bør heltklart benytte dette og i stedetsatse på affaldsbaserede biobrændstoffer og elektrificering”, slutter Jeppe Juul
Som en del af en større aftale om vedvarende energi i EU, har EU i nat besluttet, at udfase brugen af palmeolie i biodiesel for helt at forbyde brugen i 2030. Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er begejstret.
“Det er en stor sejr, at vi endelig får sat en stopper for brugen af palmeolie til biodiesel. Vi havde hellere set, at det var sket i morgen, men en udfasning frem mod 2030 er stadig ret godt,” siger Jeppe Juul, transportmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Brugen af palmeolie har store konsekvenser
Undersøgelser viser, at den samlede udledning af CO2 er op til tre gange højere, når der bruges palmeolie i stedet for almindelig fossil diesel. Samtidig betyder den øgede efterspørgsel efter palmeolie, at der ryddes enorme arealer af regnskov og andre følsomme naturområder.
“Brugen af palmeolie som brændstof i EU har været dybt skadelig for vores klima og miljø, samtidig med at det har haft store konsekvenser for de indfødte folk, der har boet i de områder, hvor produktionen foregår,” siger Jeppe Juul.
I 2017 blev 51 pct. af den palmeolie EU importerer brugt til biodiesel og importeres fra lande som fx Indonesien, Columbia og Malaysia.
Stop for bindende mål for fødevarebaserede biobrændstoffer
Samtidig er det blevet besluttet, at de eksisterende krav om at iblande 1. generations biobrændstoffer nu bliver frivilligt for medlemslandene. Dermed kan Danmark helt stoppe med at bruge fx vegetabilske olier.
“EU tager langt om længe det fornuftige skridt, at gå væk fra fødevarebaserede biobrændstoffer som e tvungent virkemiddel. Danmark bør heltklart benytte dette og i stedetsatse på affaldsbaserede biobrændstoffer og elektrificering”, slutter Jeppe Juul