Den offentlige indkøbsmuskel er langt fra trænet til grønne krav
Det er vigtigt for den danske klimaindsats, at offentlige indkøb, særligt indenfor indkøbsområder med stor klimabelastning som byggeri og anlæg, bringes i spil for at understøtte den grønne omstilling.
Vi kan fjerne meget mere CO2, hvis vi begynder at stille grønne krav i offentlige indkøb. Det gør vi dog desværre ikke i dag, og konsekvensen er, at CO2-udledningerne fra offentlige indkøb er steget med 12 pct. fra 2019 til 2021. Stigningen er primært drevet af udbud inden for bygge- og anlæg, og som det ser ud nu, skal vi som min. forbi 2030, før udledningerne forventes under 2019-niveauet. Offentlige indkøb bidrager derfor aktuelt ikke til at nå 70 procentsmålsætningen.
Det bør og skal ændres. Der ligger nemlig et stort klimapotentiale i at stille grønne krav i offentlige udbud – særligt indenfor byggeri og anlæg. Eksempelvis har Vejdirektoratet fra 2023 indført regler for broer og tunneler, som reducerer CO2-udledningen med op til 60 pct.
Dertil kommer det skub i markedet for mere klimavenlige byggematerialer, som en efterspørgsel fra den offentlige sektor vil kunne skabe. Det behøver ikke engang at være en dyr omgang. Ifølge Tech for Net Zero vil klimaneutrale byggeri- og anlægsprojekter kun medføre ekstraomkostninger på mellem 5-7 pct. Overfører man det til danske forhold, vil det altså kun koste mellem 3,1-4,3 mia. kr. om året, at fjerne CO2-udledningerne fra offentlige bygge- og anlægsprojekter. Ekstraomkostningerne vil desuden falde i takt med, at grønne offentlige indkøb skaber større efterspørgsel og dermed volumen på grønne løsninger.
Desværre er der i dag langt imellem grønne krav i offentlige udbud. Det vidner stigningen i klimaaftrykket fra offentlige indkøb om. Derfor er der brug for politisk handling. Først og fremmest bør man fastsætte et reduktionsmål for offentlige indkøb, der kan sikre, at offentlige indkøb bidrager til Danmarks klimamål.
Vi peger i notatet “Grønne Offentlige Indkøb – En uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg” på yderligere otte anbefalinger, der kan hjælpe til i højere grad at bringe offentlige indkøb i spil i klimaomstillingen af byggeri og anlæg. Det er vigtigt for danske virksomheder, for vores klima og miljø og ikke mindst for at nå 70 procents-målsætningen.
Dette debatindlæg er bragt i Børsen den 6. november 2023 og skrevet af Ulrikke Nelboe Møllegård, Rådgiver i cirkulært byggeri, Rådet for Grøn Omstilling.