Højere klimakrav i EU presser Danmark til at knække hockeystaven
Vi har i de seneste år lullet hinanden i søvn i en tro på, at klimaloven gjorde Danmark til Europamester, men vi har mistet den grønne førertrøje, mener Rådet for Grøn Omstilling.
Der er stor risiko for, at Danmark ikke når sit klimamål for 2025, og der er ingen sikkerhed for, at regeringen når at sænke CO2-udledningerne med 70 pct. i 2030. Det fremgår af Klimarådets statusrapport for 2023, der samtidig afslører, at Danmark også har et stort efterslæb i EU.
”Klimarådets nye statusrapport er en brutal opvågning til virkeligheden. Danmark har ikke længere den grønne førertrøje i EU. Vi har et ophobet efterslæb på 18 mio. tons CO2e ift. det samlede reduktionsmål, som EU år for år har fastsat fra 2021 til 2030,” siger Bjarke Møller, der er direktør i miljøorganisationen, Rådet for Grøn Omstilling.
”Vi har i de seneste år lullet hinanden i søvn i en tro på, at klimaloven gjorde Danmark til Europamester, men den barske kendsgerning er, at der mangler handlekraft i klimaomstillingen. Den gode nyhed er dog, at EU´s høje krav tvinger os til at knække hockeystaven,” fortsætter Bjarke Møller.
Efterlyser ambitiøs grøn energiplan
Det er velkomment, at Klimarådet anbefaler en hurtigere udfasning af olie- og gasfyr, vil fjerne de økonomiske incitamenter til afbrænding af biomasse og opfordrer til en større opskalering med sol- og vindenergi. Men Rådet for Grøn Omstilling efterlyser en helt ny og mere aggressiv omlægning af energipolitikken.
”Energi- og klimakrisen kræver lige så høj handlekraft som under covid-pandemien. Derfor undrer det os, at regeringen stadig ikke har oprettet den nationale energikommando, NEKST, som man lovede for over to måneder siden. Regeringen ville sikre en hurtig implementering af den grønne omstilling, men Danmark hænger stadig ude i slæbesporet,” siger Bjarke Møller.
”Danmark har brug for over syv gange mere sol- og vindenergi i de næste ti år, og det haster med at installere varmepumper og fjernvarme, men hvor er de politikere, der skærer igennem og viser lederskab? Alt for meget sander til i bureaukrati. Regeringen har lukket ned for åben-dør-ordningen, der kunne skaffe 23 GW ekstra havvind frem for at klippe snubletrådene over. Og Energistyrelsen vil bruge tre år på at kortlægge Nordsøen. Det går alt, alt for langsomt,” siger Bjarke Møller og fortsætter: ”Man burde også for længst have vedtaget en national energispareplan, så Danmark kan genvinde den grønne førertrøje, men regeringen vil vente i månedsvis på nye trepartsforhandlinger i EU.”
Det er landbrugets tur til at levere
Klimarådet konkluderer i sin statusrapport, at der bør indføres en ensartet drivhusafgift i landbruget, der kan fjerne 5 mio. tons CO2 i 2030. RGO ser positivt på dette forslag, men anbefaler at den kombineres med en afgift på klimabelastende fødevarer som kød og mælk.
”Kombinationen af en emissionsafgift og produktafgift vil gøre det mere attraktivt at investere i en teknologisk omstilling i landbruget. Afgifterne kan flytte mere af forbruget over til plantebaserede fødevarer, og det er godt for klimaet,” siger Niklas Sjøbeck Jørgensen, rådgiver for Fødevarer og Bioressourcer i RGO.
Rådet for Grøn Omstilling mener, at det er afgørende, at en større del af landbruget omlægger fra animalsk til plantebaseret produktion. En omlægning fra fx kvæg til svin, som Klimarådet nævner, vil hverken gavne vandmiljøet eller skabe plads.
”Svineproduktion har konsekvenser for natur og vandmiljø og lægger beslag på store arealer til foder andre steder i verden. Vi kan producere mere mad på mindre plads med planteproduktion frem for svin og kvæg – og vi har netop brug for udtagning af lavbundsjorde og plads til mere skov for at nå de langsigtede klimamål,” siger Niklas Sjøbeck Jørgensen.
Hæv dieselafgiften og udfas fossilbilerne
”Statusrapporten viser, at der er brug for en markant hurtigere udfasning af fossile køretøjer. Den indbyggede CO2-udledning, der følger af hver eneste nye fossilbil, er en møllesten om halsen i forhold til at nå vores klimamål”, siger Jeppe Juul, Seniorrådgiver for Klima og Transport i Rådet for Grøn Omstilling. Rådet anbefaler, at der i år vedtages et forbud for salg af nye diesel- og benzinbiler med virkning fra 2025. En hurtigere elektrificering af biltrafikken kan skære kraftig ned for Danmarks forbrug af fossile brændsler. Jeppe Juul roser Klimarådets konkrete forslag om, at dieselafgiften hæves.
”Et land som Danmark bør ikke konkurrere med sine naboer om at sælge billigst mulige fossil brændstoffer. I dag bidrager Danmark faktisk til, at klimaeffekten af de tyske afgifter forringes. Det giver absolut ikke mening, hvis man vil være et grønt foregangsland. Men hvis vi hæver dieselafgiften til det tyske niveau, kan vi spare over 1 mio. tons CO2,” siger Jeppe Juul.