Nu skal taxierne have en grøn overhaling
Miljøorganisationen Det Økologiske Råd og Dansk Taxi Råd ser meget gerne en grøn omstilling i taxibranchen, sådan som regeringen ligger op til i sin klimaplan. Men når man bruger pisk som eneste virkemiddel, på en branche som i forvejen er under pres, så kommer den grønne overhaling til at gå langsomt.
I regeringens klimaplan forslås det at stramme kravene til taxibranchen, så nye taxier over en årrække skal blive renere og renere frem mod 2025, hvor de udelukkende skal køre på grønne drivmidler.
Taxier er en naturlig del af den kollektive transport i byerne og sikrer borgerne den fornødne fleksibilitet i transportsystemet. Taxier kører om året et antal kilometer, der svarer til 6-8 personbilers kørsel årligt. Derfor betyder det noget, hvilket drivmiddel taxierne fylder på bilen.
”I taxibranchen er vi parate til at give vores bidrag til at nedbringe transportsektorens CO2-belastning. Men hvis man rent politisk vil sætte strøm til taxibranchen på den korte bane, så er det fuldkommen afgørende, at man følger Klimrådets anbefalinger om at afsætte midler til nogle økonomiske incitamentsstrukturer, så det ikke koster på bundlinjen at træffe det grønne valg. Derfor er tilskud målrettet taxibranchen nødvendige, ellers hænger taxiøkonomien ikke sammen,” siger Trine Wollenberg, direktør for Dansk Taxi Råd.
Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er enige med Dansk Taxi Råd i, at hvis man skal sætte en grøn overhaling i gang, så må der tiltag til, som lokker branchen ud af starthullerne og over i den grønne vogn.
”Det er et fint forslag regeringen kommer med, men jeg mener ikke, det kan stå alene. Vi har brug for at give dem et puf ud i den nye teknologi ved at skabe nogle incitamenter for en grøn omstilling. Ellers vil omstillingen gå uforholdsvis langsomt, og det er der ikke nogen grund til, for vi har både infrastruktur og el-biler klar til taxi-brug,” siger transport- og energipolitiskmedarbejder, Kathrine Fjendbo Jørgensen, fra Det Økologiske Råd.