Ny vægtgrænse i EU kan fremskynde el-lastbiler til langtur
EU-Kommissionen har i dag fremlagt en lovpakke, der blandt andet handler om lastbilers vægt og længde. Kommissionen har her stillet et konkret forslag om at øge vægtgrænsen for nulemissionslastbiler yderligere, for at undgå eventuelt tab af lasteevne. Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling er positive over for den del af forslaget.
I 2019 blev det i EU tilladt for nulemissionslastbiler at have 2 tons ekstra totalvægt, for at kompensere for den tungere drivlinje, såsom batterier. Til almindelig kørsel er disse 2 tons rigeligt, men på de lange ture kan det være nødvendigt med endnu større batterier i el-lastbiler, der kan med føre til mindre lasteevne. Derfor er EU-Kommissionen kommet med et forslag om at tillade yderligere 2 tons, så der i alt er 4 tons ekstra totalvægt for nulemissionslastbiler.
”El-lastbiler der kan køre langtur, er på vej på markedet fra alle producenter næste år. Med muligheden for øget vægt kan udrulningen ske endnu hurtigere uden frygt for tab af lasteevne,” siger Daria Rivin, rådgiver indenfor Klima og Transport i Rådet for Grøn Omstilling.
Hun understreger, at den teknologiske udvikling forventes at løse denne udfordring frem mod 2030, men at det er kærkomment at EU-Kommissionen nu helt vil fjerne problematikken. Men hun pointerer, at det ikke kun drejer sig om de tungere batterier, men at der også ligger en opgave forude hos lastbilproducenterne om at gøre selve lastbilkonstruktionen lettere og mere ressourceeffektiv.
”I princippet behøver en el-lastbil ikke mere end 500 km rækkevidde for at kunne køre internationalt, særligt ikke med et veludbygget ladenetværk i Europa. Det er i virkeligheden også et ressourcespørgsmål, for jo længere rækkevidde, jo flere ressourcer kræver batterierne. Derfor ligger der også en opgave hos lastbilproducenterne i at oplyse vognmænd om at deres el-lastbiler, i mange tilfælde, kan få dem frem til deres destination, også med 500 km rækkevidde,” siger Daria Rivin.
Tidligere i dag har Europa-Parlamentet godkendt en aftale om etablering af et finmasket netværk af ladeinfrastruktur til lastbiler på EU’s motorvejsnet (Alternative Fuel Infrastructure Regulation, AFIR). I perioden 2025-30 skal der opføres mere end 3.200 offentligt tilgængelige ladehubs hver 60-120 km, for at sikre en hurtig elektrificering af lastbilerne.
”Med den ekstra lastevne og med en udbygning af ladeinfrastrukturen, er fundamentet lagt til en hurtig udrulning af el-lastbiler i Europa. Ikke kun til lokal og regional distribution, men også til international kørsel,” slutter Daria Rivin.
Rådet for Grøn Omstilling forventer at el-lastbilernes totalomkostninger bliver billigere end diesel lastbilernes i lande med høj vejbeskatning for lastbiler.