Palmeolie udfases delvist

9. februar 2019
8. februar offentliggjorde EU-Kommissionen at palmeolie har så stor en samlet negativ klimaeffekt, at de skal udfases til brug i biobrændstoffer. Samtidig har Kommissionen dog indført en række undtagelser, der i praksis kan betyde, at palmeolie fremover alligevel kan bruges på niveau som i dag. Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er forarget.

Kommissionens såkaldte ’delegated act’ er en udmøntning af den aftale, der blev indgået sidste år om fremtidens krav til iblanding af biobrændstoffer til diesel og benzin. I aftalen blev det besluttet, at de biobrændstoffer, der har en særlig høj CO2-udledning på grund af ændret anvendelse af jord – der bl.a. resulterer i rydning af regnskov og vådområder – skulle udfases fra 2023 frem mod 2030.

”Det er glædeligt, at Kommissionen nu erkender at brug af palmeolie til biodiesel er en rigtig ringe ide, men det er absurd at man så alligevel muliggør fortsat brug af palmeolie gennem smuthuller i reguleringen”, siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd.

Kommissionen har besluttet, at der fortsat gerne må bruges palmeolie fra producenter, der ejer mindre end 5 ha og palmeolie hvor plantagerne etableres på ’ubrugt’ jord.

”Klimaet er ligeglad med om CO2- og metan-udslippene kommer på grund af mange små eller få store producenter. Selve produktionen styres stadig af nogle få store selskaber og udledningen er den samme. Det er tydeligt at Kommissionen ikke er styret af klimahensyn, men handelshensyn ifht. lande som Indonesien og Malaysia”, siger Jeppe Juul.

Det er samtidig uklart hvilken kontrol der skal være af produktion på ’ubrugt’ jord, og hvem der skal kontrollere det. Ifølge undersøgelser finansieret af Kommissionen selv, har biodiesel lavet på palmeolie en 3 gange så stor klimabelastning som almindelig fossil diesel.

”I EU har vi i alt for mange år haft tvungen iblanding af biobrændstoffer uden at have nogen meningsfulde bæredygtighedskrav. Det betyder, at vi fx bruger palme- og sojaolie, der samlet set har en højere CO2-udledning end hvis vi bare brændte fossil diesel af”, siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd og fortsætter:

”EU’s biobrændstofpolitik er en katastrofe finansieret af Europas bilejere og udtræk på klimakontoen. Den favoriserer fødevarebaserede råvarer og giver for lidt incitament til at producere bæredygtige avancerede biobrændstoffer”.

Han understreger, at Danmark fra 2021 heldigvis har mulighed for at droppe brugen af fødevarebaserede biobrændstoffer som fx palmeolie. Regeringen har dog lagt op til fortsat at kræve iblanding, selvom det ikke kræves af EU.

Kontakt

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef

(+45) 3318 1948
jeppe@rgo.dk