Skrappe CO2-krav til nye lastbiler i EU på plads
Nye lastbiler skal i 2025 udlede 15 % mindre CO2 i forhold til i 2019 og hele 30 % mindre i 2030. Det er resultatet af nattens forhandlinger mellem EU’s medlemslande og EU-parlamentet. Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er begejstret.
I modsætning til fx USA og Japan har EU indtil videre ikke stillet krav til CO2-udledningen – og dermed brændstofforbruget – til nye lastbiler. Det bliver der nu lavet om på.
“Det er utrolig vigtigt, at vi nu også får mindsket klimabelastningen fra nye lastbiler, da det er en sektor, der vokser og som indtil nu ikke har været reguleret i forhold til CO2-udledning”, siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd.
Udover mindre CO2-udledning betyder de nye regler også store brændstofbesparelser. Konkret vil en ny lastbil købt i 2025 spare for næsten 150.000 kr. brændstof de første fem år, mens en ny lastbil købt i 2030 vil spare op til 450.000 kr. i brændstof de første fem år.
“Det er rigtigt godt nyt for klimaet, der får en mindsket CO2-udledning samt for vognmændene, der får en mindre brændstofregning”, siger Jeppe Juul.
Samtidig betyder de nye krav også, at der hurtigere vil komme flere tunge nul-emissionskøretøjer, da lastbilproducenter, der laver nul-emissionskøretøjer belønnes med slappere krav til deres konventionelle lastbiler.
De nye regler kan evt. revideres i 2022.