Vedtagelsen af vejafgift for lastbiler er en grøn sejr

1. juni 2023
Folketinget har nu vedtaget en kilometer-baseret vejafgift for lastbiler. Det betyder, at lastbiler i perioden 2025-27 skal betale op mod 1/3 af de omkostninger, som det koster samfundet, at de kører på de danske veje, i form af f.eks. vejslid, luftforurening og trængsel.

Mens vognmænd og deres brancheorganisationer har protesteret og været utilfredse over forslaget om vejafgiften, er der stor glæde hos miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.

”Vejafgiften for lastbiler er en stor grøn sejr, der vil gøre det hurtigere og nemmere at omstille diesellastbiler til el-lastbiler. Samtidig betyder det også, at både danske og udenlandske vognmænd nu mere reelt kommer til at betale for at køre på de danske veje,” siger Jeppe Juul, seniorrådgiver i Klima og Transport i Rådet for Grøn Omstilling

Mens diesellastbiler skal betale omkring 1,30 kr. pr km, skal en el-lastbil kun betale omkring 20 øre. Det betyder, at der hurtigere kommer god økonomi i el-lastbilerne. Til sammenligning betaler en diesellastbil ca. 1,40 kr. pr. km for at køre på de tyske veje; et beløb der forventes fordoblet inden årets udgang.

”Vi er glade for indførelsen af vejafgiften. Men i dag og de næste par år frem er det alt for billigt at køre sort og alt for dyrt at køre grønt. Derfor bør dieselafgiften allerede i dag hæves til niveauet i Tyskland, så vi hurtigt mindsker forskellen på de sorte og grønne lastbiler,” siger Jeppe Juul.

Vejafgiften til lastbiler er først fuldt indfaset i 2027. I den mellemliggende periode er der rig mulighed for at omstille til el-lastbiler, og derfor mener Rådet for Grøn Omstilling, at der bør gives støtte til køb af el-lastbiler og ladeinfrastruktur hos vognmændene for at fremme omstillingen, ligesom man gør i flere af vores nabolande.

Kontakt

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef

(+45) 3318 1948
jeppe@rgo.dk

Daria Rivin

Seniorrådgiver, Transport

(+45) 3318 1936
daria@rgo.dk

Læs mere