EU foreslår et forbud mod kunstgræsbaner som vi kender dem
Kunstgræsbaner er fyldt med granulat af gamle bildæk og det skaber massive miljø- og sundhedsproblemer. Men i går kom vi et stort skridt nærmere et EU-forbud mod de små sorte gummikugler på banerne, da EU’s kemikalieagentur blev bakket op af deres ekspertudvalg i restriktionsforslaget mod bevidst tilsat mikroplastik. De sidste forhandlinger i EU skal dog falde på plads, før forbuddet kan blive en realitet.
Det er ECHA’s ekspertudvalg for risikovurdering der netop har anbefalet et totalforbud mod tilsat mikroplastik på kunstgræsbaner. Og herunder hører de små sorte gummikugler, som typisk er gamle ophuggede bildæk. Restriktionsforslaget blev oprindeligt udviklet i forbindelse med EU’s plaststrategi, der sigter mod cirkulær plastøkonomi og bidrager til at nå 2030-målene for bæredygtig udvikling, de globale klimaforpligtelser og EU’s industripolitiske mål.
”Det er virkelig en god, og måske lidt overraskende, nyhed vi får fra EU. Det er noget vi længe har arbejdet for. Det kan simpelthen ikke forsvares, at disse gummikugler i stor stil bliver spredt i miljøet. Og så har de desuden en sundhedsskadelig effekt, der nok ville få mange forældre til at tænke sig om en ekstra gang, inden de sender deres børn hen på kunstgræsbanen,” siger Lone Mikkelsen, seniorrådgiver i kemikalier i Rådet for Grøn Omstilling.
Et andet af kemikalieagenturets ekspertudvalg udtaler, at ’mikroplastforurening er irreversibel, og en tidlig indsats for at reducere udledninger kan være gavnlig for samfundet’. Der er overvejende opbakning fra udvalgene til et forbud mod bevidst tilsat mikroplastik. Processerne i EU er dog langstrakte, hvilket ikke begejstrer Lone Mikkelsen.
”Den knap så gode nyhed i denne sammenhæng er tidshorisonten. Der bliver foreslået en 6-årig overgangsperiode, hvorefter fyldstof af mikroplastik bliver forbudt. Det er lang tid. Der er gode alternativer på markedet allerede, og flere er ikke dyrere end mikroplastudgaverne, så det er simpelthen en fejlagtig hensynstagen til baneejerne, som bliver på bekostning af miljøet og brugernes sundhed”
I det videre EU-forløb skal forslaget i høring og siden stemmes igennem i EU-Kommissionen, Rådet og Parlamentet. Og her har de danske politikere også en vigtig rolle, for at den endelige afgørelse falder rigtigt ud.
For yderligere information:
Lone Mikkelsen
Seniorrådgiver, Kemikalier og cirkulær økonomi (på barsel)
(+45) 3318 1934
lone@rgo.dk