EU-Parlamentet hæver klimaambitionerne men efterlader problematiske smuthuller

19. maj 2022
Forhandlingerne om ’Fit for 55’-pakken nåede en milepæl tirsdag, hvor EU-Parlamentets miljøudvalg landede på et fælles ambitionsniveau for afgørende dele af EU’s klimaindsats.

’Fit for 55’-pakken er hjørnestenen i at nå EU’s klimamålsætning for 2030 og på sigt opnå klimaneutralitet. Hos miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling modtages resultatet af afstemningen i miljøudvalget med behersket optimisme. 

”Det er naturligvis opløftende at miljøudvalget – med god opbakning fra de danske EU-Parlamentarikere – er nået til enighed om en lang række forbedringer til Kommissionens oprindelige udspil. Men der er samtidig mange forspildte chancer for at luge ud i problematiske områder,” siger Annika Lund Gade, landbrugs- og energirådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.

Stærkt løft til reguleringen af jord og skov

Vedrørende landbrugets klimaindsats i LULUCF-sektoren har miljøudvalget bl.a. vedtaget at øge målsætningen for netto-optag i sektoren med mindst 50 MtCO2 fra carbon farming, at der skal sættes separate målsætninger for landbrugets arealanvendelse og så forkastes Kommissionens forslag om at inkludere landbrugets metan- og lattergasudledninger i LULUCF-sektoren efter 2030. 

”Det er positivt at der tages aktivt stilling til landbrugets rolle i sektoren for arealanvendelse. Samtidig begrænses nogle af mulighederne for fleksibilitet. Optag i skov og jord er afgørende for klimaindsatsen, men det bør holdes separat fra andre sektorers udledninger, så man ikke reducerer incitamentet for reduktioner,” siger Annika Lund Gade.

Ambitionsniveauet i byrdefordelingsaftalen skuffer

For byrdefordelingsaftalen (ESR) foreslår miljøudvalget en mere ambitiøs reduktionssti og begrænser fleksibiliteten inden for sektoren, men efterlader store smuthuller ifølge Annika Lund Gade: 

”Det er utroligt skuffende at udvalget bibeholder smuthuller som brug af LULUCF- og ETS-kreditter til at reducere indsatsen i ESR-sektoren, som reelt kan spænde ben for 2030-målet. Til gengæld er det glædeligt at der indføres separate målsætninger for metan og lattergasudledninger, der har meget større skadelig effekt på klimaet end CO2. Det er et nybrud ift. at italesætte særligt landbrugets udledninger under ESR.”

Miljøudvalgets kompromisanbefalinger sendes inden for få uger til afstemning i EU-Parlamentets plenarforsamling, hvor der endnu kan ske justeringer.

For yderligere information: