Farvel til reklamer for fossil- forbrug?

5. juli 2023
I en tid, hvor klima- og biodiversitetskrisen truer med at hive tæppet væk under livsgrundlaget for mennesker og millioner af arter, må vi se med friske øjne på de værktøjer, vi har på hylden, for at beskytte vores planet og vores fremtid.

Debatindlægget er bragt i Børsen den 5. juli 2023 og skrevet af Anna Fenger Schefte, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, og Mette Hoffgaard Ranfelt, miljøpolitisk chefrådgiver, Danmarks Naturfredningsforening.

Et værktøj, som synes at ligge yderst på hylden, er forbud mod de mest klimabelastende reklamer. Fossile reklamer, dvs. reklamer og sponsorater for fossile virksomheder, for biler med forbrændingsmotorer, flybilletter og krydstogter – øger salget af nogle af de mest klima- og biodiversitetsskadelige produkter og virksomheder. Men de er også med til at skabe en kul- tur, hvor et højt forbrug af fossile brændstoffer betragtes som acceptabelt og normalt.

Den kultur er ikke længere holdbar. Det har vi videnskabens ord for. Derfor er vi nødt til at bremse en betydelig kilde til disse forældede fortællinger. Dette værktøj har man allerede taget i brug i Amsterdam og Stockholm. Begge byer har besluttet at forbyde fossile reklamer i det offentlige rum. Faktisk er byer over hele verden, helt fra Australien til Canada i gang med at tage stilling til forslag om lokale og nationale fossilreklameforbud.

Hører ikke fremtiden til
Selvom nogle måske vil mene, et forbud mod fossile reklamer begrænser ytringsfriheden unødigt, er det vigtigt at huske på, at der allerede findes reguleringer for reklamer, der skader befolkningens sundhed eller miljø. For eksempel blev tobaksreklamer allerede forbudt i Danmark i 2001, da tobak er kendt for at være skadeligt for både rygeren og de omgivende personer. Ud fra samme logik kan regulering af fossile reklamer være en måde at beskytte både vores miljø, klima og sundhed.

Vi opfordrer alle, fra folketingspolitikere og kommunalbestyrelser til helt almindelige borgere, til at tage del i denne vigtige dialog. Vi ved, at fossile brændsler ikke hører hjemme i vores grønne fremtid.
Derfor må vi spørge os selv, om reklamer for de mest klimabelastende produkter bidrager til noget bevaringsværdigt i vores samfund, eller om vi er klar til at sige farvel til de farvestrålende reklamer, som lokker os henimod et tårnhøjt fossilforbrug.

For mere information

Anna Fenger Schefte

Redaktør og senioranalytiker, Ressourcer & cirkulær økonomi

(+45) 5194 7932
anna@rgo.dk