Klimavenlig transportplanlægning kræver nye regnemetoder
Ny rapport om økonomiske beregninger i trafikplanlægning, viser nødvendigheden af, at opdatere regnemaskinen i forbindelse med trafik-investeringer.
En ny rapport fra Rådet for Grøn Omstilling, skrevet af transportøkonom Johan Nielsen, viser behovet for en revision af de regnemaskiner, der bruges når politikerne fx laver store infrastrukturinvesteringer, mener Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Rådet for Grøn Omstilling.
“Der er brug for en større opdatering af den måde vi regner på når der besluttes større transportinvesteringer. Det er meningsløst at lade som om, at det vi kan se i bakspejlet er den forventelige fremtid når fremtiden helt åbenlyst ser anderledes ud”.
I rapporten fremgår det blandt andet, at usikkerheden i de beregninger, der fx er afgørende for bygning af nye motorveje er ret betydelig, ligesom de klimamæssige omkostninger er stærkt undervurderet og ikke hænger sammen med det politiske mål om 70% reduktion af klimabelastningen i 2030.
“Helt banalt kan man sige, at de økonomiske regnemaskiner vi bruger lige nu på transportområdet siger, at det er meget billigt at øge belastningen klimaet, men enormt dyrt at mindske klimabelastningen. Det hænger ikke sammen og er et udtryk for at værdisætningen af vores fælles fremtid er helt skæv”, siger Jeppe Juul.
Rapporten understreger også nødvendigheden, at man laver samlede vurderinger af blandt andet trafikomfanget og klimabelastningen, i stedet for at betragte hver strækning som en helt separat ting.
Kronik om rapporten af Johan Nielsen, cand. polit. og transportøkonom, bragt i Berlingske Tidende den 29. december 2019 kan læses her