Mindre CO2 fra nye biler på vej i EU
Mandag aften blev der indgået en aftale i EU, der betyder at nye biler i gennemsnit skal udlede 15% mindre CO2/km i 2025 og 37,5% mindre i 2030 – i forhold til 2021. Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er tilfreds med, at der nu er kommet en aftale der markant vil nedbringe nye bilers CO2-udledning, men mener ikke at der bliver gjort nok for at fremme elbiler.
Mandag aften blev der indgået en aftale mellem EU-parlamentet, Kommissionen og EU’s medlemslande om krav til nye biler i EU. Aftalen gælder for perioden fra 2021-2030 og stiller krav til hvor meget CO2 nye biler og varebiler i gennemsnit må udlede. Person- og varebiler står for 1/8 af EU’s CO2-udledning.
”Det er en god aftale for bilisterne og klimaet. På et årti vil nye biler bruge 1/3 mindre brændstof og udlede 1/3 mindre CO2. Dermed vil de sidste fossil-biler, der sælges være mindre klimabelastende end de ellers ville være”, siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd.
Han understreger, at de nye krav ikke kan stå alene.
”Aftalen gør ikke nok for at fremme nul-emissionsbiler som fx el-biler. Det betyder at aftalen ikke er nok til, at EU opfylder Parisaftalen eller at Danmark automatisk får 1 mio. grønne biler i 2030. Der er brug yderligere handling både i EU og Danmark hvis disse mål skal nås”, siger Jeppe Juul.
Det indgår også i aftalen at CO2-reduktionerne i 2030 skal måles med brændstofmålere i biler i stedet for de omdiskuterede test for brændstof-forbrug som bil-producenterne får lavet.
”Det, der er særligt vigtigt i aftalen er, at det sikres at CO2-reduktionerne nu skal nås i den virkelige verden, og ikke som tidligere hvor halvdelen af reduktionerne kun skete på papiret. Det sætter forhåbentlig en effektiv stopper for bilproducenternes bevidste manipulering af testresultaterne”, siger Jeppe Juul.
Kommissionen havde foreslået at reduktionen i 2030 kun skulle være på 30%. I stedet endte det lige mellem de 40% EU-parlamentet havde foreslået og de 35% som EU’s medlemslande ville have.
Det Økologiske Råd arbejder både i Danmark og i EU for at nedbringe klimabelastningen fra transportsektoren.