Neste greenwasher biodiesel
Rådet for Grøn Omstilling har anmeldt det finske brændstofselskab Neste til Forbrugerombudsmanden for grøn vildledning af biodiesel.
Tirsdag den 26. september kunne man på side fem i dagens Politiken finde en flot, grøn helsidesannonce fra det finske brændstofselskab Neste.
Annonceoverskriften lyder lovende: ’90% mere bæredygtig på 5 minutter’.
I teksten under overskriften uddybes det, at reklamen omhandler et »bæredygtigt brændstof« kaldet ’MY Renewable Diesel’ eller ’HVO100’ som står »i modsætning til biodiesel« og som kan »reducere udledningen af drivhusgas med op til 90%«
Allerede her melder en del spørgsmål sig. Er overskriftens »90%« det samme som brødtekstens »op til 90%«? Er reduktion af drivhusgasser det samme som bæredygtighed? HVO er en betegnelse for en bestemt type biodiesel, så hvordan er Nestes produkt »i modsætning til biodiesel«? Hvilke råvarer er produktet lavet af, og hvor bæredygtige er de?
Efter at have gransket Nestes hjemmeside, står det klart for os, at vi mener, der er tale om en vildledende reklame, som giver et falskt indtryk af bæredygtigheden af biodiesel. Derfor har vi nu anmeldt Neste til Forbrugerombudsmanden.
MY Renewable Diesel er nemlig et biodieselprodukt baseret på råvarer med et begrænset udbud. Det er svært at blive klog på præcis hvilke råvarer Neste benytter, men af deres hjemmeside fremgår det at »De tre bedste kategorier af vedvarende råvarer, der anvendes årligt, er animalsk fedtaffald, brugt madolie og forskelligt affald og restprodukter fra forarbejdning af vegetabilsk olie.«
Disse kategorier er alle begrænsede ressourcer. Der er ganske enkelt grænser for, hvor meget brugt madolie og animalsk fedtaffald verden har til rådighed, og ressourcerne udnyttes allerede fuldt ud.
Derfor er klimaeffekten ved at bytte fossil diesel ud med brugt madolie meget tvivlsom.
Som ikke mindre end fire professorer skrev hos Altinget i forbindelse med regeringens forslag om at nå 2025-klimamålet med 2. generations biobrændstof: »et merforbrug af spildt madolie fører til en merproduktion af jomfruelig planteolie – og som verden fungerer ender dette med at være palmeolie.«
Dyrkning af palmeolie har som bekendt store konsekvenser for biodiversitet og klima, hvorfor det ikke længere bruges i Danmark.
Så uanset, at Neste kan regne sig frem til en drivhusgasreduktion, er deres biodiesel ikke automatisk bæredygtig. Da forbrugerombudsmanden klart anfører, at bæredygtighed må forstås langt bredere end en overfladisk beregning af drivhusgasudledninger mener vi, at markedsføringen af ’MY Renewable Diesel’ vildleder forbrugere og erhvervskunder.
Vi har overfor forbrugerombudsmanden også påpeget det vildledende i, at ’MY Renewable Diesel’ markedsføres som et alternativ til biodiesel. Dels er det svært at se, hvordan diesel produceret af biologisk materiale kan kaldes andet end biodiesel – og dels giver en sådan differentiering indtryk af, at Nestes produkt er mere bæredygtigt end alternativerne. Hvilken igen, efter vores vurdering, er i modstrid med Forbrugerombudsmandens vejledning og markedsføringsloven.
I den grønne omstilling er det vigtigt, at forbrugere og markedsaktører kan stole på markedsføringen. Ellers bliver det meget svært at træffe det rigtige grønne valg.
Dette debatindlæg er skrevet af klima- og transportrådgiver Rasmus Bjerring Larsen, og er bragt i Klimamonitor den 17. oktober 2023.