Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark: Uden skærpede krav til biobrændstoffer kan vi ikke overholde EU-krav
Alle udledninger skal regnes med, når man ser på biobrændstoffers bæredygtighed. Ellers risikerer vi ikke at kunne overholde EU-kravene.
Hos Rådet for Grøn omstilling og Drivkraft Danmark er man stærkt bekymret over, at der endnu ikke er kommet en afklaring på, hvordan der fra 2025 skal stilles skrappere krav til biobrændstoffernes bæredygtighed, ikke mindst i lyset af Danmarks mulighed for at overholde EU-reguleringen. Begge organisationer har arbejdet hårdt for indregning af de såkaldte ILUC-effekter i CO2-fortrængningskravet til transporten – senest i 2025.
Klimarådets statusrapport har i år et særligt fokus på Danmarks klimaforpligtelser under EU-lovgivning. Her fremgår det blandt andet, at det er usikkert, om Danmark med den nuværende lovgivning vil leve op til EU’s krav om brug af avancerede biobrændstoffer i transporten.
Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark opfordrer til, at forpligtelsen nås ved at korrigere ’klimaregnereglerne’ for biobrændstoffer, så de afspejler brændstoffernes reelle klimabelastning. Det vil i praksis betyde, at første generations biobrændstoffer udfases og erstattes med blandt andet affaldsbaserede biobrændstoffer og PtX-brændstoffer.
ILUC (Indirect Land Use Change) refererer til de indirekte påvirkninger, som især første generations biobrændstoffer, baseret på vegetabilsk olie, har på klimaet. Eksempelvis fører dyrkning af olieholdige afgrøder til brændstof til afskovning og opdyrkning andre steder på kloden.
En mere korrekt vurdering af biobrændstoffernes klimabelastning er ingen ny ide. I december 2020 indgik den daværende socialdemokratiske regering, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten en aftale om Grøn omstilling af vejtransporten. Her blev det blandt andet besluttet, at ILUC-værdier skal indregnes i det nationale CO2-fortrængningskrav til transporten senest fra 2025.
Med det nye politiske flertal efter valget er det imidlertid usikkert, om aftalen stadig gælder og dermed også, om ILUC skal medregnes fra 2025, som det ellers blev aftalt. Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark, der blandt andet er brancheorganisation for brændstofleverandører og ladeoperatører, er stærkt bekymrede for, at ILUC-kravet udvandes eller helt droppes:
”For vores medlemmer er det helt afgørende, at der bliver skabt klare rammer for brændstoffernes bæredygtighed. Vi har derfor arbejdet hårdt for, at ILUC medregnes. Kun dermed kan vi sikre, at de CO2-reduktioner, der fremgår af regnearkene i Energistyrelsen, Klimarådet og andre steder også finder sted i den virkelige verden. Det må alle have en interesse i”, siger Jeppe Hartmann, politisk chef i Drivkraft Danmark.
Hos Rådet for Grøn Omstilling er man lige så bekymret:
”Hvis vi vil øge brugen af reelt grønne brændstoffer, er det afgørende at medregne alle udledninger. Så undgår vi også greenwashing af de biobrændstoffer, der er baseret på foder og fødevarer, som ofte gør mere skade end gavn. Madafgrøder skal bruges som mad til mennesker, ikke hældes i benzintanken. Der er brug for politisk handling og en ny måde at regne på fra Energistyrelsen,” siger Jeppe Juul, Seniorrådgiver i Rådet for Grøn omstilling.