Det Økologiske Råds bemærkninger til godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat til overfladebehandling af metal i luftfartsindustrien. (Rammenotat M 122-19)
Den multinationale virksomhed Wesco Aircraft EMEA Limited samt virksomheder, der aftager deres produkter, ønsker fortsat anvendelse af op til 5 tons om året af natriumdichromat til overfladebehandling af metal i luftfartsindustrien.
Der kan ikke fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er kræftfremkaldende. Der er usikkerhed om eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. således at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
Det Økologiske Råd mener at det bør veje tungt at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Det fremgår ikke af sagsbehandlingen at der er foretaget en seriøs vurdering af alternativer. Forlængelsen på 7 år med de foreslåede skærpede krav og udeladelse af visse anvendelser bør reduceres til 3 år.
Det Økologiske Råds bemærkninger til godkendelse af anvendelsen af natriumchromat til overfladebehandling af metaldele i luftfartsindustrien. (Rammenotat M 130-19)
Virksomhederne Aviall Services Inc. fra Holland og Wesco Aircraft EMEA Ltd. fra England ønsker fortsat anvendelse af op til 2 tons om året af natriumchromat:
1. Til formulering af blandinger udelukkende tilsigtet anvendelse 2, som angivet herunder
2. Til overfladebehandling af metaldele i luftfartindustrien
Der kan ikke fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er kræftfremkaldende. Der er usikkerhed om eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Derfor er de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
Det Økologiske Råd mener at det bør veje tungt at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Det fremgår ikke af sagsbehandlingen at der er foretaget en seriøs vurdering af alternativer. Forlængelsen på 7 år med de foreslåede skærpede krav og udeladelse af visse anvendelser bør reduceres til 3 år.
Det Økologiske Råds bemærkninger til godkendelse af anvendelsen af kaliumdichromat til rustbeskyttelse af overfladebehandlede aluminiumsdele i luftfartsindustrien. (Rammenotat M 131-19)
Virksomheden Wesco Aircraft EMEA Limited fra Storbritannien om fortsat anvendelse af op til 5 tons om året af kaliumdichromat til anvendelse til rustbeskyttelse af overfladebehandlede aluminiumsdele i luftfartsindustrien.
Der kan ikke fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er kræftfremkaldende. Der er usikkerhed om eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Derfor er de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
Det Økologiske Råd mener at det bør veje tungt at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Det fremgår ikke af sagsbehandlingen at der er foretaget en seriøs vurdering af alternativer. Forlængelse på 7 år med de foreslåede skærpede krav og udeladelse af visse anvendelser bør reduceres til 3 år.
Det Økologiske Råds bemærkninger til godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til hårdforkromning. (Rammenotat M 132-19)
Fire spanske virksomheder Cromomed S.A, Cronor S.A., Cromo Europa S.A., Vila Electroquímica S.A. samt den franske virksomhed Chromatlantique Industriel S.A. ønsker fortsat anvendelse af op til 50 tons om året af chromtrioxid til overfladebehandling af metaldele i en række sektorer, herunder luftfartsindustrien, bilindustrien, stålindustrien, fremstilling af præcisionsdele i metal samt fremstilling af valser.
Der kan ikke fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er kræftfremkaldende. Der er usikkerhed om eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Derfor er de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
Det Økologiske Råd mener at det bør veje tungt at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Det fremgår ikke af sagsbehandlingen at der er foretaget en seriøs vurdering af alternativer. Nogle af de nævnte anvendelser forekommer desuden alene at dreje sig om æstetik i forhold til mulige alternativer, fx anvendelserne til overfladebehandling i bilindustrien. Forlængelsen på 7 år med de foreslåede skærpede krav og udeladelse af visse anvendelser bør reduceres til 3 år.
Det Økologiske Råds bemærkninger til godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandling af metal i luftfartsindustrien. (Rammenotat M 133-19)
Den multinationale virksomhed Wesco Aircraft EMEA Limited samt virksomheder, der aftager deres produkter, ønsker fortsat anvendelse af op til 2 tons om året af chromtrioxid til overfladebehandling (”chemical conversion and slurry coating”) af metal i luftfartsindustrien.
Der kan ikke fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er kræftfremkaldende. Der er usikkerhed om eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og for den generelle befolkning via miljøet. Særligt for de arbejdsscenarier, der involverer spray behandling, er der et højt potentiale for indånding af chromtrioxid. De risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er ikke passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere. Der er et meget bredt anvendelsesområde for ansøgningen. Det er derfor nødvendigt at afgrænse anvendelsen til visse påkrævede funktionaliteter inden for anvendelse i luftfartsindustrien.
Det Økologiske Råd mener at det bør veje tungt at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Det virker som der ikke er foretaget en seriøs vurdering af alternativer. Forlængelsen på 7 år med de foreslåede skærpede krav og udeladelse af visse anvendelser bør reduceres til 3 år.
Bemærkninger til godkendelse af yderligere en række chromforbindelser:
- Godkendelse af anvendelsen af kaliumhydroxyoctaoxodizincatedichromat i primere og belægninger inden for luftfartssektoren (Rammenotat M 123-19)
- Godkendelse af anvendelsen af strontiumchromat i primere og specialbelægninger anvendt til konstruktion og vedligehold af luftfartøjer (Rammenotat M 124-19)
- Godkendelse af anvendelsen af dichromtris(chromat) til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien (Rammenotat M 125-19)
- Godkendelse af anvendelsen af kaliumdichromat til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien (Rammenotat M 126-19)
- Godkendelse af anvendelsen af kaliumdichromat til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien (Rammenotat M 127-19)
- Godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien samt til overfladebehandling af tinbelagt stål anvendt i emballageindustrien (Rammenotat M 128-19)
- Godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien samt til overfladebehandling af tinbelagt stål anvendt i emballageindustrien (Rammenotat M 129-19)
Der kan ikke fastsættes en nedre grænse for, hvornår stofferne er kræftfremkaldende. Der er usikkerhed om eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Derfor er de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
Det Økologiske Råd mener at det bør veje tungt at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Det fremstår som om der ikke er foretaget en seriøs vurdering af alternativer:
- I ansøgning nr. 1 ønskes årligt op til 100 tons kaliumhydroxyoctaoxodizincatedichromat anvendt i primere, maling og forseglere hvor der burde kunne findes alternativer.
- I ansøgning nr. 2 ønskes årligt op til 200 tons strontiumchromat ligeledes anvendt i i primere og specialbelægninger hvor der burde kunne findes alternativer.
- I ansøgning nr. 3 ønskes op til 100 tons dichromiumtris(chromat) årligt anvendt til et bredt anvendelsesområde for maling og overfladebehandling hvor der burde kunne findes alternativer.
- I ansøgning nr. 4 ønskes årligt op til 100 tons kaliumdichromat anvendt til et bredt anvendelsesområde for maling og overfladebehandling hvor der burde kunne findes alternativer.
- I ansøgning nr. 5 ønskes op til 100 tons kaliumdichromat årligt anvendt til et bredt anvendelsesområde for maling og overfladebehandling hvor der burde kunne findes alternativer.
- I ansøgning nr. 6 ønskes fortsat anvendelse af op til 1.300 tons om året af natriumdichromat både i flyindustrien og emballageindustrien. Der er tale om et bredt anvendelsesområde for maling og overfladebehandling hvor der burde kunne findes alternativer. Specielt bør dichromat ikke anvendes til overfladebehandling af tinbelagt stålemballage.
- I ansøgning nr. 7 ønskes fortsat anvendelse af op til 1.300 tons om året af natriumdichromat både i flyindustrien og emballageindustrien. Der er tale om et bredt anvendelsesområde for maling og overfladebehandling hvor der burde kunne findes alternativer. Specielt bør dichromat ikke anvendes til overfladebehandling af tinbelagt stålemballage.
Forlængelsen på 7 år (4 år for emballageindustrien) med de foreslåede skærpede krav og udeladelse af en del anvendelser bør reduceres til 3 år.
Bemærkninger til godkendelser af anvendelserne af chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere. (Revideret rammenotat M 134-19)
Virksomheden ZF Luftfahrttechnik GmbH fra Tyskland ønsker fortsat anvendelse af op til 63 kg chromtrioxid om året:
- Til anvendelse til overfladehærdning (funktionel forkromning) i produktion og vedligehold af mekaniske dele i helikoptere.
- Til anvendelse til rustbeskyttende overfladebehandling, som ikke er funktionel forkromning, i produktion og vedligehold af mekaniske dele i helikoptere.
og 10 kg natriumdichromat om året:
3. Til anvendelse til overfladebehandlinger af metaller, kompositmaterialer og forsegling af anode-film i produktionen og vedligehold af mekaniske dele i helikoptere.
Der kan ikke fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er kræftfremkaldende. Der er usikkerhed om eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. således at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
Det Økologiske Råd mener at det bør veje tungt at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Der er tale om brede anvendelser som ikke har gennemgået en dybtgående vurdering af alternativer. Forlængelsen på 7 år med de foreslåede skærpede krav og udeladelse af visse anvendelser bør reduceres til 3 år.
Det Økologiske Råd kan derfor ikke støtte forslaget.
Læg en kommentar
Du skal være logged på for at skrive en kommentar.