Formålet med begrænsninger af import, salg og eksport af udstyr med indhold af farlige stoffer er at hindre spredning til miljøet og at mindske risikoen for skadelige virkninger på arbejdstagere og forbrugere. Regelsættet er omfattende, men vil kræve øget kontrol med at bestemmelserne overholdes. Det bør sikres at en sådan kontrol på plads.
Generelt er der ikke krav i denne bekendtgørelse om bortskaffelse eller genanvendelse af bekendtgørelsens produkttyper og reservedele til disse, som er undtaget fra regelsættet. Det samme gælder udstyr som er indkøbt før de tidspunkter, hvor bekendtgørelsens forskellige bestemmelser træder i kraft.
Der er en række undtagelser fra bekendtgørelsen:
1) Udstyr, som er nødvendigt for beskyttelsen af medlemsstaternes væsentlige sikkerhedsinteresser, herunder våben, ammunition og krigsmateriel fremstillet specifikt til militære formål.
2) Udstyr, der er udformet til opsendelse i rummet.
3) Stationære industrielle værktøjer i stor skala.
4) Faste installationer i stor skala.
5) Transportmidler for personer eller varer, undtagen elektriske tohjulede køretøjer, som ikke er typegodkendt.
6) Mobile ikke-vejgående maskiner, der udelukkende importeres og sælges til erhvervsmæssig brug.
7) Aktivt, implantabelt medicinsk udstyr.
8) Solcellepaneler beregnet til anvendelse i et system, som udformes, samles og installeres af fagfolk til
permanent anvendelse på et defineret sted med henblik på at producere solenergi til offentlige, erhvervsmæssige, industrielle anvendelser og anvendelser til boligformål.
9) Udstyr, der specifikt er udformet udelukkende med henblik på forskning og udvikling, som kun importeres og sælges mellem virksomheder.
10) Udstyr, der specifikt er udformet til, og som skal installeres som en del af en anden type udstyr, som er
udelukket fra eller ikke henhører under denne bekendtgørelses anvendelsesområde, som kun kan fungere som en del af dette udstyr, og som kun kan erstattes af udstyr, der er udformet på samme specifikke måde.
11) Pibeorgler.
Punktet 10) er upræcist formuleret – nærmest uforståeligt. Det bør strammes op, da det kan indebære en omgåelse af reglerne. Punkt 2) kan på længere sigt blive kritisk, da rumskrot er et stigende problem.
Ifølge §2 Stk. 3. omfatter bekendtgørelsen ikke udstyr, som importeres af private til egen, ikke-erhvervsmæssig brug. Det betyder at det stadig er lovligt for private at indkøbe elektronik med indhold af miljøfarlige stoffer fra tvivlsomme oversøiske eksportører.
Det Økologiske Råd har ingen bemærkninger til de maksimale koncentrationsværdier i vægtprocent i homogene materialer som fremgår af bilag 2, men foreslår at listen udvides med fluorerede brandhæmmere.
Bilag 3 er en fortegnelse over anvendelser som er undtaget fra begrænsningen i § 3, stk. 1. Det Økologiske Råd mener at udfasningen og/eller reduktionen af kviksølv i forskellige lyskilder er positiv, men ikke tilstrækkelig til at hindre spredning af kviksølv. Det vil også kræve, at indsamlingen af brugte lyskilder strammes op.
Ift. udfasningen af bly er vores eneste bemærkning, at brugen af bly og cadmium i printerblæk til påføring af emaljetryk på glas, fx borsilikatglas og natronkalkglas bør ophøre straks, da det er anvendelse, der ikke har en samfundsmæssig vigtighed der kan retfærdiggøre en undtagelse.
Brugen af cadmium og cadmiumforbindelser i elektriske kontakter bør ikke undtages, men snarest muligt udfases.
Læg en kommentar
Du skal være logged på for at skrive en kommentar.