Om Jeppe Juul

Denne forfatter har endnu ikke udfyldt nogle detaljer.
So far Jeppe Juul has created 56 blog entries.

Ny grøn regering starter godt!

Præsentationen af regeringsgrundlaget for den nye regering vækker glæde hos miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling, der kalder regeringen ’den grønneste vi har haft.

”Det er virkelig glædeligt at den grønneste regering vi har haft kommer godt fra start med et grundlag, der lover godt for en grøn omstilling af Danmark. Selvom, der er mange vigtige dagsordener i denne tid, fylder miljø og klima alligevel betydeligt i regeringsgrundlaget”, siger Jeppe Juul, sekretariatsleder i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.

En skærpelse af klimamålet fra 82% til min. 85% i 2035, betyder at næste runde af den grønne omstilling skal levere bredt i hele samfundet. Det kræver både strukturelle omstillinger af energi-, varme-, transport-, industri,- og landbrug – og en langt stærkere indsats der, hvor vi kan skabe resultater her-og-nu. Særligt med sigte på, at vi fortsat mangler at se en plan for at sikre 2030-målet.

Accelereret elektrificering og et smartere elnet – men med fortsatte barrierer

Det stærkeste i regeringsgrundlaget er det store fokus på elektrificering sammen med smartere anvendelse af elnettet. Regeringen lægger op til at nettilslutning kan prioriteres efter systemværdi og samfundsværdi. Det er helt afgørende, hvis et presset elnet ikke skal bremse elektrificeringen”, siger Britt Dam, Klima- og energirådgiver hos Rådet for Grøn Omstilling.

Samtidig understreger organisationen, at der i det nye Firkløver-regeringsgrundlag fortsat er centrale usikkerheder omkring udfasningen af gasfyr og biomasse. Det er positivt med nye strakstilskud til udfasning af olie- og gasfyr og fokus på social balance. Men regeringen undgår fortsat at sige klart, at gasfyr skal udfases. Biogas, også kaldet ”grøn gas”, er en begrænset ressource, og bør kun bruges dér, hvor elektrificering er vanskelig, samt til at mindske Europas samlede importbehov – ikke til at forlænge levetiden for et dyrt og usikkert gasnet til boligopvarmning.

Ligeledes lægger regeringsgrundlaget op til at forsøge at udfase importeret biomasse. Men EU-regler gør det desværre tvivlsomt, om denne model holder i praksis. Ligeledes vil en udfasning af importeret biomasse ikke gavne det danske klimaregnskab.

Uklare signaler om gasfyr og biomasse risikerer dermed at udgøre barrierer for den elektrificering, som regeringen med rette gør til hovedspor i den grønne omstilling.

Transport og miljø

”Der er mange gode initiativer på transportområdet, der peger fremad. Særligt vigtigt i forhold til luftfarten hvor danskproducerede ptx-brændstoffer skal bidrage til luftfartens omstilling og passagerafgifter på privatfly og krydstogtsturisme. Ligeledes vil gratis offentlig transport til unge under 22 år give en bedre udnyttelse af den kollektive transport og gøre det mere naturligt for nye generationer at bruge den kollektive transport”, siger Jeppe Juul.

”Det er utrolig vigtigt at vi nu får et sprøjteforbud på grundvandsområder. Og koblet med en handlingsplan for miljøfremmede stoffer i havmiljøet, fjernelse af moms på frugt og grønt, nye skærpede rammer for animalsk produktion i landbruget og ændringer i landbrugsstøtten, sættes der noglemeget vigtige skibe i søen for miljøet i Danmark”, siger Lone Mikkelsen fra Rådet for Grøn Omstilling.

Næste skridt: Fra ambitioner til konkrete planer

Selvom der er mange gode elementer i regeringsgrundlaget, er der også opgaver, der ikke er nævnt som der også bør tages fat på, og mange elementer der skal konkretiseres, mener Rådet for Grøn Omstilling. Det drejer sig særligt om de områder, hvor vi kan hente hurtige og effektive redultater.

”Det står klart, at vi har brug for en plan for at lukke hullet til 2030-målet, samt at sikre en sikker sti mod et højere 2035-mål. Et stop for dansk biomasse til energi i 2030 vil forbedre vores klimaregnskab med ca. 13 mio. ton co2 frem mod 2035 – og endda til en meget lav pris. Ligeledes kan metanreduktioner inden for særligt biogasværdikæden og husdyrhold levere hurtige og effektive reduktioner her og nu. Derfor har vi brug for en metanplan, så vi kan sikre vores kortsigtede klimamål,”, understreger Britt Dam.

”Regeringen kommer rigtigt godt fra start, men der er brug for et øget fokus på miljøfarlige stoffer i det hele taget. Vi står midt i en kemikaliekrise og mangler alligevel konkrete mål for udfasning af de mest skadelige kemikalier”, siger Lone Mikkelsen.

I forhold til transporten siger Jeppe Juul: ”Selvom der er flere initiativer vedrørende kollektiv transport og sammenhængskraft i landet, er der ingen initiativer omkring selvkørende mobilitet som en del af den kollektive transport eller øgede incitamenter for skift til ellastbiler. Det bliver nogle af de områder vi kommer til at presse på med fremadrettet”, siger Jeppe Juul.

Rådet for Grøn Omstilling finder løsninger i tæt samarbejde med andre aktører.

Find vores anbefalinger til den nye regering her.

By |2026-06-11T09:24:36+01:002. juni 2026|Pressemeddelelse|Kommentarer lukket til Ny grøn regering starter godt!

EU svækker klimaregulering efter pres fra EU’s bilindustri

I et nyt forslag foreslår EU-Kommissionen at sænke hastigheden i den grønne omstilling af vejtransporten og sløjfer udfasningen af nye fossilbiler i 2035. Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling er stærkt skuffet og bekymret for EU’s evne til at nå sine klimamål og for bilindustriens mulighed for at klare sig i den globale konkurrence.

I en ny ’bil-pakke’ foreslår EU-Kommissionen betydeligt at svække EU’s klimaregulering af nye køretøjer. Mens reduktionskravet i 2035 reduceres fra 100% til 90% og målet i 2030 for varebiler reduceres fra 50% til 40%, og målet for lastbiler frem til 2030 også mindskes. Samtidig introduceres flere tiltag, der yderligere udhuler reguleringen. For personbilerne kan det betyde at 25% af alle solgte nye biler ikke vil være elbiler.

Transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling Jeppe Juul er stærkt skuffet.

”Udvandingen af EU’s CO2-krav til nye biler skader både klimaet, EU’s sikkerhed og konkurrenceevne. Og allerede i dag ligger almindelige danskeres køb af elbiler over det niveau EU-Kommissionen nu foreslår for 2035. Så det er stærkt skuffende at EU-kommissionen har valgt at bøje sig for pres fra en industri, der tilsyneladende foretrækker at tjene penge på at sælge forældet teknologi”.

Samtidig understreger han, at det er en meget kortsigtet strategi for bilindustrien.

”Den europæiske bilindustri er stærkt presset på mange markeder. Ikke på grund af regulering på det europæiske marked, men fordi de ikke kan konkurrere på fx elbiler på det kinesiske marked. Batterier og elbiler bliver billigere og billigere. Så at satse på at sælge fossilbiler i længere tid i EU er derfor svært at se som en vinder-strategi men vil tværtimod gøre det nemmere for blandt andet kinesiske producenter at overtage en endnu større del af det europæiske marked” siger Jeppe Juul.

Han mener også, at EU’s selvbestemmelse i høj grad handler om hvor hurtigt vi får udfaset brugen af fossilbiler, da transportsektoren står for størstedelen af forbruget af olie, der næsten udelukkende importeres, fra fx USA og Mellemøsten.

Samtidig foreslår EU-Kommissionen øget statsstøtte til bilindustrien for at booste batteriproduktion i EU og foreslår samtidig krav om at købe grønt og europæisk i forbindelse med større kommercielle flåder.

By |2025-12-16T18:13:11+01:0016. december 2025|Pressemeddelelse|Kommentarer lukket til EU svækker klimaregulering efter pres fra EU’s bilindustri

EU’s lastbilproducenter svigter EU og klimaet

EU’s lastbilproducenter Scania, Mercedes, Volvo Trucks , MAN og IVECO har sendt et brev til EU-Kommissionen hvor de beder om en betydelig mindskning af de CO2-krav der er for nye lastbiler. Forslaget vil betyde at der skal sælges 27% færre el-lastbiler i 2030 i EU. Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling er målløse.

”Det er stærkt bekymrende at lastbilproducenterne nu prøver at ødelægge EU’s CO2-krav til nye lastbiler i 2030 til skade for klimaet og EU’s erhvervsliv”, siger Jeppe Juul, Transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling

Og det er ikke første gang at lastbilindustrien prøver at ødelægge CO2-regulering af lastbiler.

”For et par måneder siden lagde lastbilproducenterne sag an mod Californiens CO2-krav til lastbiler og nu går de så mod den europæiske regulering. Det er stærkt skuffende. Vi troede at de europæiske lastbilproducenter faktisk mente at de ville omstille, men nu ser det ud til at de bare vil have lov til at fortsætte med diesellastbiler mange år endnu”, siger Jeppe Juul.

Han understreger, at det ikke kun er klimaet der taber hvis lastbilproducenterne får det som de vil have det,

”Lastbilproducenterne er kun en del af en samlet værdikæde, der har indrettet sig efter EU’s mål. Og roder man med målene skaber man en betydelig usikkerhed i markedet og tvivl om de investeringer som blandt andet komponentindustrien og lade-industrien”, siger Jeppe Juul og fortsætter:

”Bilindustrien modarbejder i øjeblikket EU’s strategiske interesser. Ikke nok med de prøver at fastholde EU’s store afhængighed af olie fra petrostater, der ikke nødvendigvis er os venligt stemt, men de skader også EU’s muligheder for at have en bilindustri i det hele taget. I stedet for at satse helhjertet på den nye teknologi slipper bilindustrien foden fra speederen og overlader dermed en stor del af den grønne omstilling til kinesiske virksomheder”.

Det er nu i første omgang op til EU-Kommissionen hvad der skal ske med reguleringen fremadrettet.

By |2025-10-30T17:37:00+01:0030. oktober 2025|Pressemeddelelse|Kommentarer lukket til EU’s lastbilproducenter svigter EU og klimaet

USA, Rusland og Saudiarabien prøver at forhindre både EU’s og FNs klimaregulering af skibe

Med de fleste af verdens lande samlet i London hos FNs søfartsorganisation IMO for at vedtage nye regler, der skal skabe mulighed for at også global søfart kan nedbringe deres klimabelastning frem mod 2050 prøver verdens største olieproducerende lande at kaste grus i maskinen.

”Det er beskæmmende at USA sammen med bl.a. Rusland aktivt prøver at ødelægge ikke bare FNs klimaregulering af søfarten, men også EU’s. Og grundlæggende er det et angreb på EU’s suverænitet”, siger Jeppe Juul, Transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.

Og fortsætter:

”Selvom de foreslåede regler i FNs søfartssiger vil være et markant fremskridt er CO2-beskatningen markant svagere da den kun omfatter en del af det anvendte fossile brændstof. Det vil derfor være et seriøst tilbageskridt hvis EU skulle begynde at slække på sine regler for at tækkes bl.a. USA”, siger Jeppe Juul.

Mens de fleste af verdens største olieproducerende lande modarbejder klimaaftalen i IMO, støtter de største søfartsnationer generelt aftalen. Herunder Danmark.

By |2025-10-17T07:38:59+01:0016. oktober 2025|Pressemeddelelse|Kommentarer lukket til USA, Rusland og Saudiarabien prøver at forhindre både EU’s og FNs klimaregulering af skibe

Danmark bør tage førertrøjen på for E-fuels i luftfarten

Flyrejser er et område hvor vi er langt bagefter i den grønne omstilling, hvilket betyder at det stadig er meget klimabelastende at flyve. Og mens blandet andet FNs internationale luftfartsorganisation ICAO svigter, er der heldigvis lande der tager handsken op. Et af de lande der er i front er Danmark.


Fra ambition til virkelighed

Vi var begejstrede da Statsministeren satte ambitiøse grønne mål med sin nytårstale i 2022: grønne indenrigsruter og en grøn fremtid for luftfarten. Ambitionen blev fulgt op med konkret handling i form af en passagerafgift, der nu er trådt i kraft og blandt andet bruges til grønne indenrigsruter og en mere generel grøn omstilling af luftfarten. Danske rejsende bidrager dermed allerede økonomisk til den grønne omstilling. Men pengene skal bruges strategisk klogt – Så vi får størst mulig effekt i forhold til i forhold til at få omstillet luftfarten.

E-fuels er næste naturlige skridt

Det giver god mening at genbruge fx dansk fritureolie til flybrændstoffer, men på grund af mængderne er det ikke noget der kan skaleres på en bæredygtig måde. Det er derfor kun en begrænset del af løsningen. Derfor er det afgørende for omstillingen af luftfarten at få udviklet nye grønne brændstoffer lavet af grøn strøm til luftfarten, så kaldte eFuels.

E-fuels er ikke længere en fjern vision, men en konkret mulighed. Teknologien kan gøre flytransport markant mere klimavenlig uden at gå på kompromis med mobiliteten. Hvis Danmark prioriterer investeringer og udvikling her, kan vi ikke alene levere på vores egne klimamål – vi kan også inspirere resten af Europa. Og hvis Danmark bidrager til at global luftfart omstilles bare 14 dage tidligere end ellers, er klimaeffekten lige så stor som Danmarks samlede CO2-udledning.

Derfor anbefaler vi, at vi bruger en stor del af indtægterne fra passagerafgiften i at danske virksomheder udvikler og billiggør teknologien. Det vil være et utrolig vigtigt bidrag til den globale omstilling af luftfarten, ligesom det vil sikre at danske virksomheder har viden og know-how på endnu et vigtigt område som vi ved der er efterspørgsel efter i fremtiden.

Danmark som foregangsland

Danmark har tradition for at gå foran på clean-tech og grøn energi. Vi har vist, at fx vindmøller kunne blive en eksportvare, og samtidig leveret et substantielt bidrag til rigtig mange landes grønne omstillling. eFuels til luftfarten kan blive endnu et vigtigt bidrag, der samtidig styrker danske virksomheder og deres konkurrenceevne. Danske passagerer betaler allerede regningen gennem passagerafgiften. Med de rigtige politiske valg kan vi sikre, at de også får udbyttet – i form af reelle grønne flyrejser.

By |2025-08-20T18:10:04+01:0020. august 2025|Debatindlæg|Kommentarer lukket til Danmark bør tage førertrøjen på for E-fuels i luftfarten

Glæde over stor pulje til ellastbiler

Et bredt flertal i Folketinget har besluttet fremrykke puljemidler til ellastbiler for at undgå stop-go effekter på markedet. Og hvor den tidligere pulje var på kun 75 millioner kroner, der blev udsolgt på 8 minutter så udmøntes der nu samlet 425 millioner kroner til to puljer til nulemissionslastbiler og -ladeinfrastruktur i 2025 og 2026. Det glæder miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.

”Det er rigtigt glædeligt, at vi nu får større samlede puljer til støtte til ellastbiler i Danmark, så rammebetingelserne er klare og hvor man ikke skal gå som vognmand og fx vente et år på den næste pulje. Det er her de næste par år, at der er brug for støtten, så det er et rigtigt godt udgangspunkt for at en hurtig og stabil elektrificering” siger Christian Rohmann, rådgiver for klima og transport i Rådet for Grøn Omstilling.

Rådet for Grøn omstilling har sammen med en lang række andre aktører kommet med sine anbefalinger til regering og folketing om hvordan pengene bør bruges. Et andet element i den nye aftale, er at det nu også bliver muligt for vognmænd, der leaser lastbiler at få del i støttemidlerne.

”Leasing af lastbiler er stort i Danmark og derfor er vi rigtigt tilfredse med at leasede lastbiler nu også kan støttes. Det gør det mere interessant at søge for mange flere vognmænd”, siger Christian Rohmann.

I forhold til tiden efter denne støtteordning siger Christian Rohmann:

”Elektrificering af lastbiler er ikke en test. Det er generel omstilling af teknologien i lastbiler vi er i gang med. Og selvom vi i de næste år har brug for at støtte el-lastbilerne for at få dem bredt ud, skal vi jo hen et sted hvor udviklingen er almindeligt markedsdrevet”.

Rådet for Grøn Omstilling arbejder for en hurtig elektrificering af vejtransporten.

By |2025-04-09T21:58:51+01:009. april 2025|Pressemeddelelse|Kommentarer lukket til Glæde over stor pulje til ellastbiler

Kondensstriber og ændrede flyruter over Danmark

De hvide striber der nogle gange dannes efter fly – kondensstriber – har en betydelig negativ klimabelastning fordi de bidrager til jordens opvarmning ligesom CO2.

En ny analyse fra ICCT viser at kondensstriber i særlig høj grad skabes over Europa og USA’s østkyst og at flyvninger fra Danmark også ligger højere end EU-gennemsnittet.

Mens CO2 fra flybrændstof tanket i Danmark i 2023 udledte ca. 2,5 MT CO2 om året, svarer klimabelastningen fra kondensstriber fra fly fra Danmark ifølge ICCT i samme år til ca. 3,45 MT (GWP20). Det vil sige at kondensstriberne betyder mere negativt for klimaet end CO2en fra det afbrændte flybrændstof. Det er baggrunden for at en række organisationer i sidste uge var gået sammen om en international konference om emnet i København.

”Det er helt afgørende at vi samler verdens eksperter og den viden vi har om området, så vi dels har et klart billede af klimabelastningen, men også de muligheder der er for markant at sænke den”, siger Søren Have, programleder for transport i tænketanken Concito

Konferencen blev lavet sammen med miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling og organisationen Blue Lines og tiltrak mange centrale aktører fra hele verden. Udover at belyse problemstillingen var der på konferenden også stort fokus på hvordan man kan fordinre eller mindske kondensstriberne.

”Det er bestemt muligt at gøre noget ved kondensstriber og dens store klimabelastning. Både renere flybrændstoffer og ændrede flyruter kan markant mindske dem. Det er bare at komme i gang”, siger Alexander B. Hansen rådgiver i Klima og luftfart i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling og suppleres af Joachim Majholm fra Bluelines

”Vores viden om kondenstriber er nu så stor, at det står klart at handling bestemt giver mening, og at det samtidig er nogen af de billigste tiltag vi kan gøre for at mindske klimabelastningen”.

Han understreger, at der allerede nu er forsøg i luftrummet over Danmark hvor ændrede flyruter skal mindske kondensstriberne.

By |2025-04-01T09:55:23+01:001. april 2025|Pressemeddelelse|Kommentarer lukket til Kondensstriber og ændrede flyruter over Danmark

Absurd at Kommissionen vil udvande CO2-krav til ny biler

EU-kommissionen vil svække det mål der er opstillet i 2025 for CO2-krav til nye biler ved at forsinke hvornår målet reelt skal nås. Der er absurd mener miljøorganisationen Rådet for Grøn omstilling

Forslaget kommer efter massivt pres fra bilindustrien og er tænkt som en gave til bilindustrien. Men i Rådet for Grøn omstilling mener man, at der er tale om et stort selvmål.

”Det er absurd, at foreslå at ændre et mål, der allerede er trådt i kraft og når alt tyder på at branchen godt kan nå målet. Og det er grundlæggende i modstrid med både branchens og EU strategiske interesser”, siger Jeppe Juul, Transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.

Han understreger også, at det skaber betydelig usikkerhed på et marked når der kommer et sådant forslag, der så senere skal forhandles med både EU-Parlamentet og EU’s medlemslande.

”Målet har været kendt i 8 år, og når man kigger på salget i Europa, de modeller og priser der kommer, og producenternes egne udmeldinger tyder alt på at de samlet set godt kan nå målene. Men de foretrækker kortsigtet høj profit, i stedet for virkelig at lægge sig i selen for at kunne konkurrere med USA og Kina. Dermed skader de både deres egne og EU’s strategiske interesser”, siger Jeppe juul.

EU’s mål kræver at nye biler i 2025 har 15% mindre CO2-udledning end i 2020/21.

EUs transportsektor står for omkring 2/3 af EU’s olieforbrug. Og mens private husholdninger i Danmark køber 80% elbiler når der købes nye biler er situationen anderledes i størstedelen af Europa hvor salget af fossilbiler stadig er meget stort.

”Det er ikke et tilfælde, at kineserne satser på en hurtig elektrificering af deres vejtransport. Ligesom EU er de fuldstændig afhængig af olieimport. Men i Kina var andelen af elbiler dobbelt så stor som i EU. Nu vil EU-Kommissionen så hjælpe både Europa ag bilindustrien med at komme endnu mere bagud, mens de europæiske forbrugere i stigende omfang overlades til at købe kinesiske elbiler.

Særligt i dette lys giver EU-Kommissionens forslag ingen mening ifølge Jeppe Juul:

”Vi vinder ikke ved at sænke hastigheden og slække på kravene der skal sikre en globalt kompetetiv europæiske bilindustri og sænke hastigheden i at komme væk fra vores dybe afhængighed af fossil olie, der er en trussel mod vores kontinents sikkerhed”.

EU-Kommissionens forslag skal ny formelt set fremsættes og behandles af EU’s Ministerråd og EU-Parlamentet.

By |2025-03-05T10:17:58+01:003. marts 2025|Pressemeddelelse|Kommentarer lukket til Absurd at Kommissionen vil udvande CO2-krav til ny biler

Så ruller vejbeskatningen for lastbiler

Den 1. januar 2025 indførtes vejbeskatning for lastbiler i Danmark. Vejbeskatningen vil i væsentlig grad favorisere el-lastbiler og vil medvirke til et tigerspring fremad for den grønne omstilling af lastbiler i Danmark, mener Rådet for Grøn Omstilling.

Vejbeskatningen erstatter den meget lave tidsbaserede vejafgift og bliver nu beregnet efter antal kørte kilometer i stedet for en fast pris for et tidsrum. I gennemsnit vil beskatningen blive en smule højere for el-lastbiler, mens den vil stige markant for ældre diesel-lastbiler. Sammen med en forhøjelse af dieselafgiften på 50 øre vil den kilometerbaserede vejafgift være med til at fremme den grønne omstilling af tung transport.

”Med indførelsen af den nye vejbeskatning og en forhøjelse af dieselafgiften bliver det mere økonomisk fordelagtigt for vognmænd at skifte til en el-lastbil. Samtidig er diverse støtteordninger med til at hjælpe vognmænd med dette skifte. I Rådet for Grøn Omstilling forventer vi, at 2025 bliver et tigerspring for udbredelsen af el-lastbiler i Danmark. Den offentlige ladeinfrastruktur er godt på plads, og vognmændene får nu også et økonomisk incitament til at tage det skifte, som mange private husholdninger allerede har taget,” siger Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.

Bidrag fra udenlandske vognmænd
Op til 30 % af de lastbiler, der kører på de danske veje, er udenlandske. Disse vognmænd vil også nu reelt skulle betale for at bruge det danske vejnet. Ligesom de danske vognmænd skal de have installeret en boks, der registrerer kørte kilometer. Hvis de ikke gør det, vil de blive registreret fra de mange mobile og faste tjekpunkter og få klækkelige bøder.

”Tidligere betalte udenlandske vognmænd i praksis ikke for at køre på de danske veje, hvorimod danske vognmænd betaler substantielt for fx at køre på tyske veje. Og selvom der stadig er langt til at der betales for de faktiske omkostninger for lastbilernes kørsel på vejene, er det et betydeligt skridt fremad”, siger Jeppe Juul.

Vejbeskatningen peger fremad

Han understreger at, vejbeskatning også er fremtiden for andre typer køretøjer.

”Det vil være helt naturligt også at indføre vejbeskatning for lette køretøjer som fx varebiler og det vil give mening at træffe beslutning om at udvide vejbeskatningen her i 2025. En mere retvisende prissætning vil bidrage til et mere effektivt transportsystem og i forhold til erhvervstransporten vil det også bidrage til den grønne omstilling”, siger Jeppe Juul.

Rådet for Grøn Omstilling arbejder for en hurtig grøn omstilling til el-køretøjer i Danmark.

By |2025-01-02T13:41:53+01:002. januar 2025|Pressemeddelelse|Kommentarer lukket til Så ruller vejbeskatningen for lastbiler

Fly: Fokuser på realisering af 2030-målet og drop demonstrationsprojektet

Det står nu klart, at den grønne indenrigsflyrute, der skulle være i Danmark fra 2025, ikke længere giver god mening. Derfor bør midlerne, der er afsat til dette demonstrationsprojekt, overføres. Det skal sikre, at al indenrigsflyvning i Danmark kan være grøn i 2030

En grøn indenrigsflyrute i Danmark fra 2025 skulle demonstrere, at det kan gøres inden at regeringens mål om at have grøn indenrigsflyvning i Danmark i 2030 skulle realiseres. Men det giver ifølge miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling ikke længere nogen mening.

”Grønne ambitioner er godt. Men som vi ser det, er den bedste vej frem at droppe demonstrationsprojektet og bruge midlerne på at sikre, at vi kan nå det egentlige mål om grøn indenrigsflyvning i 2030,” siger Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.

Da både 2030 målet og demonstrationsprojektet blev vedtaget, havde alle en forventning om, at man ville kunne flyve på dansk-producerede eFuels. Men er ifølge Jeppe Juul ikke virkeligheden.

”Det har vist sig sværere at komme i gang med de nye brændstoffer til fly end forventet, og hvis man skulle vælge alligevel delvist at gennemføre demonstrationsprojektet, vil man bruge en masse penge på noget, der fremviser meget lidt, samtidig med at man ikke vil kunne være sikker på, at 2030-målet kan realiseres,” siger Jeppe Juul.

Rådet for Grøn Omstilling anbefaler derfor, at pengene til demonstrationsprojektet overføres til at sikre, at de grønne brændstoffer er klar i 2030.

”Vi er langt bagefter i den grønne omstilling af luftfarten, men i Danmark har vi flere gode realistiske projekter, der kan levere de brændstoffer, vi har brug for til at kunne flyve grønnere i fremtiden. Men de har brug for en større sikkerhed, end den der er tilgængelig i dag for at kunne starte produktionen. Derfor er det vigtigt, at vi som samfund sikrer dette, og det vil være helt oplagt at bruge midlerne fra demonstrationsprojektet på dette,” siger Jeppe Juul.

Han understreger, at Danmark kan spille en vigtig rolle i den grønne omstilling af flyvning, men at demonstrationsprojektet i den form det kan realiseres i nu, ikke synes væsentligt i den forbindelse.

”En realisering af de danske efuels-projekter til luftfarten vil levere på de klimaløsninger verden har brug for fremadrettet. Og så vil vi have danske virksomheder i front med viden, knowhow og kvalificeret arbejdskraft, der er brug for i resten af verden,” slutter Jeppe Juul.

Endvidere anbefaler Rådet for Grøn Omstilling et storskala demonstrationsprojekt med renere flybrændstoffer i Københavns lufthavn, der skal undersøge, hvor meget man kan mindske luftforurening og klimaskadelige kondensstriber fra fly.

Det er nu op til Folketinget at beslutte kursen fremadrettet for den grønne omstilling af luftfart i Danmark.

By |2024-12-10T09:15:39+01:0010. december 2024|Pressemeddelelse|Kommentarer lukket til Fly: Fokuser på realisering af 2030-målet og drop demonstrationsprojektet
Go to Top